Texel Culinair bouwt mee aan gastronomische ontwikkeling eiland

Culinair gastheerschap door leerlingen VMBO Den Burg

DEN BURG, 20120703 -- Op vrijdag 14 september, de eerste dag van Texel Culinair 2012, krijgen leerlingen van de Openbare Scholengemeenschap Den Burg de ruimte hun culinaire aspiraties te tonen. De VMBO leerlingen van de afdeling Consumptief en Gastheerschap krijgen een eigen tent waar ze een voor-, hoofd- en nagerecht bereiden en aanbieden aan de bezoekers.

Texel wordt steeds meer gewaardeerd om haar eigen echte Texelse producten. Meer en meer restaurants op het eiland gebruiken typisch Texelse ingrediënten en wedijveren op Texel Culinair om hun culinaire gave te verfijnen. Om het koken met deze producten te stimuleren wordt aan de leerlingen van de OSG dit jaar de kans geboden hun kookkwaliteiten tentoon te spreiden tijdens Texel Culinair 2012.

Waddengoud
Vanwege het toerisme kent Texel tal van restaurants. Zij worden gewaardeerd om het culinair niveau dat in de afgelopen jaren sterk is toegenomen. Koks maken graag gebruik van Echt Texelse producten vanwege de eerlijke smaak en herkomst van het eiland. Samen met de Openbare Scholen Gemeenschap (OSG) De Hogeberg, afdeling VMBO consumptief, wil de organisatie van Texel Culinair de leerlingen enthousiasmeren voor het culinaire vak.

Texel biedt een bijzonder gevarieerde selectie aan typisch Texelse producten die worden verenigd onder de stichting Echt Texels product. Veel producten worden ‘aan de overkant’ verkocht onder het keurmerk Waddengoud. Tijdens Texel Culinair worden waar mogelijk echt Texelse producten gebruikt in de meer dan 75 verschillende gerechtjes.

Over Texel Culinair
Texel Culinair is een jaarlijks terugkerend evenement waar alleen Texelse restaurants aan deelnemen. Het grootste culinaire evenement van het eiland vindt dit jaar plaats van 14 t/m 16 september in De Koog op Texel. Tijdens deze 9eeditie hebben zich meer dan 25 restaurants aangemeld. Alle deelnemers bieden een voor, hoofd- en nagerecht aan voor 1, 2 of 3 Kôgertjes. ‘Kôgertjes’ zijn tijdens het evenement verkrijgbaar in De Koog en kosten € 2,- per stuk.

Texel Culinair wordt mede mogelijk gemaakt door Horeca groothandel De Kweker-Kossen en de Texelse Bierbrouwerij.

Deel: ' Texel Culinair bouwt mee aan gastronomische ontwikkeling eiland '