BAAN COMPANY

The Baan Company Verwerft Proloq Holding BV

:: Strategische overname van toonaangevende leverancier van toepassingen voor de sectoren basismetalen, kabels en bedrading, pulp en papier

Barneveld (Nederland) en Herndon (Virginia, V.S.) 31 augustus - The Baan Company NV (Amsterdam: BAAN; Nasdaq: BAANF) - een mondiaal actief en toonaangevend leverancier van bedrijfssoftware - maakte vandaag bekend dat een overeenkomst werd bereikt over de overname van Proloq Holding BV, een onderneming die een leidende positie heeft als leverancier van sectorspecifieke software voor de sectoren basismetalen, kabels & bedrading en pulp & papier. De overname van Proloq maakt het The Baan Company mogelijk om zijn marktpositie in deze sectoren verder te versterken.

Na de voltooiing van de overname wordt Proloq Holding BV een dochtermaatschappij in volledige eigendom van Baan Company NV. De transactie is afhankelijk van de gebruikelijke voorwaarden voor de afsluiting en werd vandaag, 31 augustus 1999, ondertekend. De overige voorwaarden van de overeenkomst werden niet bekendgemaakt. Proloq ontwikkelt, verkoopt en levert de ondersteuning voor uitbreidingsmodules die zijn gebaseerd op de
ontwikkelingstechnologie van Baan en volledig zijn geïntegreerd in de ERP-software van Baan. Deze modules stellen Baan in staat om tegemoet te komen aan de specifieke behoeften van de sectoren basismetalen, kabels & bedrading en pulp & papier.

'Dit betekent opnieuw een stap voorwaarts in onze nieuwe strategie om ons te concentreren op specifieke bedrijfstakken. Ik ben er vast van overtuigd dat we door het toevoegen van de unieke deskundigheid van Proloq aan Baan een van de toonaangevende aanbieders van oplossingen voor de sectoren basismetalen en pulp & papier zullen worden,' zei Mary Coleman, algemeen directeur ('CEO') van The Baan Company. 'Onze samenwerking heeft zich al eerde succesvol getoond in het overhalen van klanten als USINOR, British Steel Distribution en Avesta Sheffield.'

Proloq is een onderneming met een enorme ervaring in het beheer van afmetingen en specificaties, met de mogelijkheid voor het ondersteunen van niet op SKU (Stock Keeping Unit - voorraadbeheereenheid) gebaseerde werkzaamheden en bewerkingen. Proloq geeft Baan de capaciteit om te werken met een veelvoud aan kenmerken - breedte, dikte, klasse, afwerking, verpakking en uitvalvereisten.

'The Baan Company is al vele jaren een erg gewaardeerde partner van Proloq. Ik ben dan ook erg blij met deze nieuwe gelegenheid om onze krachten te bundelen, omdat het een bevestiging is van de visie op onze doelmarkten die we in de loop van de laatste jaren hebben ontwikkeld. Hierdoor zullen we vast en zeker onze gezamenlijke markten en klantenbasis beter kunnen bedienen,' zei Peter Gelderblom, voorzitter en algemeen directeur van Proloq Holding BV. 'Proloq heeft een uitgebreide ervaring in de sectoren basismetalen, kabels & bedrading en pulp & papier. Door onze kennis over de sectorspecifieke behoeften op het gebied van systemen voor bedrijfsmiddelenplanning (ERP . Enterprise Resource Planning) te combineren met het marktpenetratievermogen van Baan, zullen wij onze specifieke gerichtheid nog verder kunnen ontwikkelen en uitdiepen,' voegde Peter Gelderblom nog toe.

Over Proloq Holding BV

Proloq werd in 1990 opgericht als een onderneming die zich toelegde op managementadvies en aanbieder van diensten en advies in verband met TRITON en de aanpassing ervan aan de wensen van de klant. Na vier jaren viel de beslissing om zich te richten op de ontwikkeling van standaard uitbreidingsmodules voor Baan - waaruit de succesvolle oplossingen voor de sectoren basismetalen en kabels & bedrading voortkwamen. Recent volgde de ontwikkeling van een oplossing voor de papier en pulpsector. Als Baan Software Development Partner onderhoudt Proloq een hechte relatie met Baan voor wat betreft opleiding, ontwikkeling en ondersteuning. Voor verkoop en distributie maakt Proloq gebruik van de wereldomspannende kanalen van Baan. Onder de huidige klanten van Proloq vinden we namen als USINOR, British Steel Distribution, Avesta Sheffield, Maksteel Inc., BICC Cables, ABB Norsk Kabel, Huber+Suhner AG, NKF Kabel, en Papier und Kartonfabrik Varel GmbH & Co.

Proloq heeft 71 werknemers. Het bedrijf is gevestigd in Veenendaal (Nederland) en is op het Web te vinden onder URL: http:://www.proloq.com.

Over The Baan Company

The Baan Company (Amsterdam: BAAN; Nasdaq: BAANF) werd opgericht in 1978 en speelt wereldwijd een toonaangevende rol als leverancier van bedrijfssoftware. Het veelomvattende Baan assortiment van uit componenten opgebouwde 'best-in-class' toepassingen voor de automatisering van 'front office', 'corporate office' en 'back office', wordt gebruikt bij ongeveer 13.000 vestigingen van klanten over de hele wereld. De producten van The Baan Company verminderen de complexiteit en verbeteren de kernprocedures van bedrijven. Bovendien zijn ze sneller te implementeren en in gebruik te nemen, zijn ze beter dan de producten van de concurrenten aan te passen aan veranderingen in het bedrijf, en optimaliseren ze het beheer van real time informatie doorheen de hele waardeketen.

The Baan Company werkt vanuit twee hoofdkantoren, in Barneveld (Nederland) en Herndon (Virginia, V.S.). Nadere informatie over de onderneming is te vinden op het World Wide Web op https://www.baan.com.

Verklaringen in dit persbericht waarin de woorden 'is ervan overtuigd dat', 'verwacht', 'voorziet' en dergelijke voorkomen, zijn op de toekomst gerichte verklaringen ('forward-looking statements') in de betekenis die aan deze term wordt gegeven in de Amerikaanse wet op de beurshandel ('Securities Exchange Act') van 1934 en de latere amendementen van deze wet. Als dusdanig zijn ze onderhevig aan een aantal risico's en onzekerheden die een aanzienlijke invloed kunnen hebben op de uiteindelijke resultaten. Daarom kunnen de feitelijke resultaten wezenlijk verschillen van de verwachtingen, ramingen of veronderstellingen die in voornoemde toekomstgerichte verklaringen worden uitgedrukt of geïmpliceerd. Een overzicht van de typische risico's en onzekerheden waarmee The Baan Company wordt geconfronteerd, is te vinden in de openbare verslagen van de onderneming, in dossier neergelegd bij de Amerikaanse commissie van toezicht op het effecten- en beurswezen ('Securities and Exchange Commission'). Het gaat dan onder meer om de meest recente verslagen van The Baan Company op de formulieren 20-F en 6-K.

'Baan' is een geregistreerd handelsmerk van The Baan Company, en elke handelsnaam, productnaam of naam van een dienst die in dit persbericht wordt vernoemd en waarvan de naam 'Baan' deel uitmaakt, is een handelsmerk en/of eigendom van The Baan Company. Alle andere namen van ondernemingen, producten of diensten kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars.

Contactpersoon: Ronald Florisson (Vice President of Corporate Communications), The Baan Company, tel.: +31 0 342 428786 of via e-mail: rfloriss@baan.nl.
Website: https://www.proloq.com of https://www.baan.com

02 sep 99 10:37