Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek

20.00 - 21.30 uur

De Rode Hoed, Keizersgracht 102, Amsterdam

Tweede debat The Economist bespreekt relatie tussen Verenigde Staten en Europa

Amsterdam, 12 februari 2002 - Op donderdag 27 februari vindt het tweede Economist debat in Nederland plaats, onder de titel: 'Living with America'. Een vooraanstaand panel zal met elkaar en met de zaal de actuele relatie tussen de Verenigde Staten en Europa onder de loep nemen. Het discussiepanel bestaat uit Femke Halsema (GroenLinks), John Micklethwait (VS redacteur, The Economist), Cynthia P. Schneider (voormalig VS-ambassadeur van Nederland) en Mai Yamani (Associate Fellow, Middle East programme, Royal Institute of International Affairs). Het debat staat onder leiding van Xan Smiley (Europa redacteur, The Economist).

Verdere verwijdering VS en Europa
Europa en de Verenigde Staten groeien steeds verder uit elkaar als het gaat om grote vraagstukken op het gebied van de wereldpolitiek. Met de Verenigde Staten als isolationist is sommige gebieden, interventionist in andere en steeds meer neigend naar unilateralisme, rijst de vraag of de Verenigde Staten de integriteit van het internationale recht niet bedreigen. De panelleden behandelen vanuit zowel Amerikaans als Europees perspectief onderwerpen uiteenlopend van de oorlog tegen het terrorisme, juridische internationalisme en klimaatsveranderingen, tot handel en ontwikkeling op lange termijn.

Wereldwijd lezerspubliek
The Economist is een internationaal weekblad met verslaggeving, commentaar en analyses op het gebied van politiek, economie, business, wetenschap en technologie. The Economist heeft een wereldwijd publiek van meer dan drie miljoen lezers, grotendeels werkzaam in de top van het politieke en bedrijfsleven. The Economist verschijnt in een oplage van ruim 870.000 en wordt verspreid in meer dan 180 landen.

--INFORMATIE--
Het debat vindt plaats in De Rode Hoed te Amsterdam, op donderdag 27 februari aanstaande om 20.00 uur. Het debat wordt in het Engels gevoerd. De toegang is vrij, na aanmelding vooraf. Aanmelden kan via info@huijskens-istha.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marnix Geus, Huijskens & Istha, telefoon: 020 6855955 of per mail: marnix@huijskens-istha.nl

12 feb 03 10:19

Deel: ' The Economist Debate 2 'Living with America' '