Onderwerp: ~~ THEATER TRAC IN ZEE MET TOM LANOYE ~~

Plaats: 9000 Gent
Fax:

THEATER TRAC IN ZEE MET TOM LANOYE

GENT - Op 11 februari 2000 gaat Theater TRAC in premihre met haar achtste productie “BLANKENBERGE”, een door-en-door Vlaams stuk van Tom Lanoye. Deze productie wordt het regiedebuut van Danny Brosens

“Blankenberge” is een “tranche de vie”. Het stuk kent geen echt begin of einde, maar evolueert wel naar een dramatisch hoogtepunt. Het gaat over de mensen die werken in brasserie “Blankenberge” in de gelijknamige badstad.

Niet zozeer de relaties met de klanten staan centraal, maar wel de groeiende spanningen tussen het personeel onderling. Zij zijn immers het ganse zomerseizoen op elkaar aangewezen geweest en dat zorgt voor de nodige wrijvingen.

“Blankenberge” speelt zich af tijdens de laatste twee dagen van augustus (het einde van het toeristisch seizoen). De toeschouwer krijgt alle kantjes van de doorsnee Vlaming te zien, wat niet altijd even mooi is: vaak haalt egoosme het op liefde, vriendschap en sociale bewogenheid. Enkel Lucy, de eigenares van de brasserie, heeft het meest positieve karakter. Zij is het enige personage dat onvoorwaardelijk voor haar zoon kiest. Verder wordt de brasserie bevolkt door enkele jobstudenten, een agent, een oudere keukenhulp en een illegale gastarbeider. Elk personage heeft enkel een eigen motivatie voor zijn daden; hij of zij wordt niet bewogen door liefde of vriendschap voor een ander.

Terugkerende thema’s in dit toneelstuk zijn seksualiteit, homoseksualiteit en plat racisme. Dat zet aanvankelijk een grappige toon, maar het lachen laat een wrange nasmaak achter. Het is een toneelstuk dat door het lachen heen een pijnlijke scheut kleinburgerlijk Vlaanderen in kaart brengt.

Theater TRAC speelt deze voorstelling voor u op 11, 12, 16, 18 en 19 februari 2000 telkens om 20 uur en zondag 13 en 20 februari 2000 om 15 uur, in de Fernandez-zaal (2e verdieping van het ABVV-gebouw +Ons Huis;), Meerseniersstraat 8 te Gent (nabij Vrijdagmarkt).

Houdt er rekening mee dat er per voorstelling een beperkt aantal plaatsen zijn. Wilt u dus deze productie meemaken, reserveer dan tijdig. Kaarten kosten 200 Bef.

Reserveren kan van maandag tot zaterdag tussen 10 en 20 uur op het nummer 09 223 17 81 (afhaling van de kaarten kan pas na telefonische afspraak) of via de website van Theater TRAC op https://come.to/trac (e-mail: theater_trac@geocities.com).

Zoekwoorden:

Deel: ' Theater Trac (Gent) in zee met Tom Lanoye '