Theatervoorstelling over Zweden en Cornelis Vreeswijk in Amsterdam


AMSTERDAM, 20140402 -- Bruisend liederenprogramma met Zweedse invloeden ''Soms lopen de rillingen over je rug bij de hartverscheurende ‘Blues voor Fatumeh’, krijg je rooie wangen van vertedering bij ‘Het laatste sprookje’ of ‘Felicia verdween’. Maar er valt ook te lachen om ‘Vlijtige Marie’ en de hevig uit de hand lopende ‘Zweedse kerst’. Het zijn stuk voor stuk nummers met een geheel eigen geluid en idioom. Zo worden ze in Nederland niet gemaakt.'' te zien op 9 & 10 april in theater Bellevue, Amsterdam

Alles had in Zweden heerlijk rustig kunnen blijven, als Cornelis Vreeswijk niet van IJmuiden naar Zweden was verhuisd. Daar groeide hij uit tot één van de meest invloedrijke artiesten van de 20e eeuw en hij was de eerste zanger in heel Scandinavië die zong over maatschappelijke kwesties. De Andersons brengen een sprankelende voorstelling waarin het intense leven van Vreeswijk geschetst wordt en waarin je ook Zweden van een andere kant leert kennen. Want ja, de Zweden zijn kalme mensen, totdat er drank vloeit. En het land is zó georganiseerd dat er zelfs op de melkpakken waarschuwingen en levensadviezen staan.

In Vreeswijk & De Andersons maken De Andersons een reis van IJmuiden naar Zweden, maar dan op hun eigen wijze. Wel Vreeswijk's blues, samba en ballades, maar met eigen nieuwe vertalingen en arrangementen van bekend en onbekend werk. Van 'De Nudistenpolka' en 'De Hopeloos blues' tot een verrassend vervolg op 'De nozem en de non'.

De Andersons zijn bezig aan een opmars in de Nederlandse theaters en staan bekend om hun muzikale theaterprogramma's met inhoud, humor en veel afwisseling. De Andersons bestaan uit Tom Dicke (piano), Mirek Walton (gitaar), Roel Dullaart en Anna Ågren. Zij groeide op met een Zweedse vader, een Nederlandse moeder en... het repertoire van Cornelis Vreeswijk. 

https://www.theaterbellevue.nl/page.ocl?pageid=39&ev=10260


Deel: ' Theatervoorstelling over Zweden en Cornelis Vreeswijk in Amsterdam '






Lees ook