PERSBERICHT.

Lutjegast, 23 november 1999.

ABEL TASMAN EN DE VERENIGDE OOSTINDISCHE COMPAGNIE (VOC)

Op vrijdagavond 26 november a.s. wordt door het Abel Tasman Kabinet te Lutjegast een extra thema-avond georganiseerd in het kader van de expositie 'Abel Tasman en de Verenigde Oostindische Compagnie'. Drs. J.C.A. Schokkenbroek van het Scheepvaartmuseum Amsterdam houdt een lezing over 'het reilen en zeilen van de Oostindische Compagnie', geïllustreerd met een diaserie. Muzikale omlijsting met oude liederen. Plaats: N.H. kerk te Lutjegast (Gr). Duur van de avond: 20.00-21.30 uur. De toegang is gratis. Meer informatie: Tel. 0594-613032/612521. GSM: 06 29 460 229. Internet: http://go.to/abeltasman.

De VOC werd in de 17e eeuw een van de machtigste handelsmaatschappijen ter wereld. In hedendaagse termen: een grote multinational. Aan de orde komen de ontstaansgeschiedenis van de VOC, de organisatie, het personeel en de activiteiten in binnen- en buitenland.
Uiteraard komt ook de zeevaarder Abel Tasman (1603-1659), geboren in het Groninger Lutjegast, binnen de VOC-geschiedenis aan bod.

Drs. Joost Schokkenbroek heeft geschiedenis gestudeerd aan de Universiteit in Leiden, waarbij zeegeschiedenis zijn bijzondere belangstelling had. Na de afronding van zijn studie was hij werkzaam bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Vervolgens werkte hij drie jaar in de Verenigde Staten als bibliothecaris en conservator in het Kendall Whaling Museum in Sharon, Massachusetts. Sinds 1991 is hij verbonden aan het Scheepvaartmuseum Amsterdam als conservator Kunstnijverheid en gebruiksvoorwerpen. Er zijn diverse publicaties van hem verschenen over de koloniale en maritieme geschiedenis van Nederland.

Als muzikale omlijsting van deze thema-avond worden enkele oud-Nederlandse liederen vertolkt: een greep uit de "Top-10 van het jaar 1700". In de pauze is er ruimschoots kans om de expositie te bezichtigen.

Vrijdagavond 26 november is de laatste avond waarop in de avonduren individueel de expositie 'Abel Tasman en de VOC' kan worden bezocht. Locatie: Lutjegast (Gr), Nederlands Hervormde kerk. De openingsuren (t/m 4 december a.s.) zijn verder: donderdag-, vrijdag- en zaterdagmiddag van 13.00-16.30 uur. Groepen kunnen ook buiten de openingsuren een bezoek brengen (afspreken via tel. 0594-613032). Ook de toegang tot de expositie is gratis.

Tineke Algra, Abel Tasman Kabinet, Email: talgra@wxs.nl.

Deel: ' Thema-avond Tasman en de Verenigde Oostindische Compagnie '