STICHTING OOM

Thomas A. Kempis College wint Metaalmorfose

Waddinxveen, donderdag 18 februari 1999

Thomas A. Kempis College wint inrichting van technieklokaal

Het Thomas A. Kempis College in Zwolle kan, op kosten van Stichting OOM, opleiding in metaalbewerking, een technieklokaal helemaal naar eigen ontwerp gaan inrichten. Donderdagmiddag 18 februari kregen ze die prijs in Amsterdam uitgereikt door Karin Adelmund, staatssecretaris van onderwijs. Het Zwolse College nam deel aan ~Metaalmorfose~. Dat is de titel van een wedstrijd die scholen in het
voorbereidend beroepsonderwijs (VBO) uitdaagde om een ontwerp te maken voor de inrichting van het eigen klaslokaal metaaltechniek. Het ontwerp van de leerlingen en docenten van het Thomas A. Kempis College kwam als winnaar uit de bus.

De tweede prijs, kleuradvies en een verfbeurt voor het lokaal is gewonnen door het Munnikenheide College uit Etten Leur. De derde prijs, een kunstwerk is in de wacht gesleept door PSG De Koogmolen in Purmerend. Het Cals College uit Nieuwegein ontving een eervolle vermelding voor de originele presentatie van hun plannen voor het ideale klaslokaal metaaltechniek.

Met de wedstrijd ~Metaalmorfose~ bereikte OOM dat docenten en leerlingen samen nadachten over hun ideale klaslokaal. Een klas met uitstraling kan er ook toe bijdragen dat jongeren zich meer gaan interesseren voor de vakken in de metaaltechniek. En dat is heel belangrijk voor de branches in de metaalbewerking. Het VBO heeft moeite om voldoende nieuwe leerlingen te vinden. Dat geldt voor de technische opleiding in het algemeen en voor metaaltechniek in het bijzonder. Terwijl er meer dan genoeg werk is in de sectoren. Er zijn meer dan 7.000 vacatures in metaalbewerking en dat aantal groeit elk jaar.

De Stichting OOM spant zich in om de opleidingen en de scholen in metaalbewerking aantrekkelijker te maken en zo de instroom te verbeteren. In 1996 heeft dat geleid tot de oprichting van het Platform Metaal. In dat kader tekenden 250 scholen een overeenkomst waarmee ze zich verbonden aan de uitvoering van het nieuwe leerplan Metaaltechniek. ~Metaalmorfose~ leverde een bijdrage aan de volgende stap: zorgen dat de technieklokalen er aantrekkelijk uitzien.

Meer informatie, bel OOM: Ilja Aussems of Erik Yperlaan: (0182)621500. Bij hen is eventueel ook fotomateriaal beschikbaar. Of met D. Kroes van het Thomas A. Kempis College, Rietsweg 12, 8041 AK Zwolle, (038)4212602.

18 feb 99 16:20

Deel: ' Thomas A. Kempis College Zwolle wint Metaalmorfose '