10 Jaar Escher in Het Paleis; Kijken als Escher,


Herinrichting van de tweede verdieping tere ere van TIENJARIG BESTAAN,

DEN HAAG, 20121108 -- Escher in het Paleis (EiHP) bestaat in november 2012 tien jaar. In de loop van deze tijd is het uitgegroeid tot een onmisbaar instituut in Den Haag: vorig jaar kwamen 100.000 bezoekers van jong tot oud. In 2012 verwacht EiHP in ieder geval hetzelfde aantal. EiHP is een familiemuseum met koninklijke allure waar men zich verbaast over de prenten van M.C.Escher en geniet van een Koninklijke ambiance in het voormalige werkpaleis van vier vorstinnen. Een plek waar veel mensen voor het eerst met kunst kennismaken.

Nieuw is de bijzondere combinatie tussen het werk van M.C. Escher en Optische en Kinetische Kunst. In twee zalen is te zien dat sommige kunstenaars tussen 1960 en 1975, net als Escher, gefascineerd werden door beweging binnen een stilstaand beeld. Hoe neemt het oog het verschil tussen voor- en achtergrond waar, hoe wordt het oog bedrogen? Escher speelt bijvoorbeeld ook een spel met waarneming in zijn wereldberoemde prent Dag en Nacht, of in de eindeloze reeks veranderingen van de ronde Metamorphose III.  Verandering van vorm door beweging wordt een spannende belevenis in het zaal-vullende werk van: Langenfelder Lichtwand, dat de Duitse kunstenaar  Otto Piene speciaal voor het jubileum van EiHP maakte. In een donkere ruimte verschijnen en verdwijnen lichtpuntjes en kleurvlakken. Met de toevoeging van deze zalen wil EiHP moderne kunst bij een nieuw publiek bekendmaken.

Ter gelegenheid van het tweede lustrum is de tweede verdieping grondig gerenoveerd. Het werk van Escher staat in een context waarin verrassing en traditie de hoofdrol spelen. De bezoeker krijgt begrip voor zijn wereld en inzicht in zijn ingenieuze kunst. Muren lijken te bewegen, een vloer uit de Zilverkamer lijkt open te breken, maar het is ook mogelijk in een spiegelende bol te zien of de wereld zich wel zo vervormd als Escher ons voorspiegelt.

De manier waarop een kunstenaar naar de wereld kijkt, wat hij hierover wil zeggen bepaalt zijn werk. Wie Escher  zegt, denkt aan tuimelende trappen, vliegende vogels en water dat omhoog stroomt, zaken die we niet dagelijks tegenkomen. Hoewel de toeschouwer er op bedacht is in een prent van Escher vreemde dingen te zien,  bieden zijn prenten nog steeds verrassingen. Escher verborg zijn grapjes graag zodat ze pas door goed kijken, opvallen. Op deze verdieping krijgt deze lichte kant van zijn werk de meeste aandacht. Op de twee andere etages hangen ruim 130 prenten, liggen foto’s en unieke kunstwerken die onderstrepen dat Eeuwigheid en Oneindigheid Eschers belangrijkste thema’s zijn.


Deel: ' Tien jaar Escher in Het Paleis; Kijken als Escher, '






Lees ook