Gemeente Amersfoort

3 januari 1999

Ken uw raadslid

Drs. Herma Boom, fractievoorzitter van het CDA

1. Sinds wanneer bent u raadslid in Amersfoort? Sinds 12 april 1994 .

2. Waar bent u geboren en waar groeide u op? Ik ben geboren in Wilsum, een klein dorpje aan de IJssel tussen Zwolle en Kampen. Toen ik vier jaar was, zijn wij verhuisd naar Emmeloord en toen ik zeven jaar was, verhuisden we naar Ermelo. Daar heb ik gewoond tot ik op mijn negentiende in oktober 1985 naar Amersfoort verhuisde.

3. Is het raadslid zijn voor u een hoofd- of nevenactiviteit? Dat is moelijk te zeggen. Ik heb een baan van ruim 3 dagen (26 uur per week) in Amersfoort en besteed de rest van de week veel tijd aan het gemeenteraadswerk.

4. Wat zijn uw aandachtsgebieden? Naast het fractievoorzitterschap van de CDA-fractie (7 leden) houd ik mij in de gemeenteraad bezig met volkshuisvesting en ruimtelijke ordening, economische zaken, sociale zaken en werkgelegenheid en de commissie algemeen bestuurlijke zaken. Ook ben ik lid van de Gewestraad van het Gewest Eemland. In Amersfoort kennen we daarnaast een fractievoorzittersoverleg waarin de fractievoorzitters van alle partijen allerlei praktische zaken bespreken.

5. Wat is uw grootste politieke succes? Eigenlijk vind ik dat anderen deze vraag beter kunnen beoordelen dan ikzelf. Ik houd er niet zo van om in de politiek in termen van successen te spreken. Dat lijkt alsof alles gericht is op scoren, terwijl dat wat mij betreft niet het geval is. Één van de zaken waar ik me hard voor maak is de sociale woningbouw in Amersfoort. In alle wijken in Amersfoort moeten woningen staan die ook betaalbaar zijn voor de lage inkomens, er mag geen tweedeling ontstaan. Bij Nieuwland en Vathorst zie ik dat dat niet vanzelf gaat en dat je er als gemeenteraadslid bovenop moet zitten.

6. Uw grootste politieke blunder? Persoonlijk vind ik het moment waarop de Stadsring is versmald een blunder. Als ik van tevoren had geweten dat tegelijkertijd de van Asch van Wijckstraat, de Daam Fockemalaan en de Utrechtseweg ook opengebroken zouden liggen, had ik de versmalling van de Stadsring liever uitgesteld tot Amersfoort wat beter bereikbaar was. Nu is het wel heel moeilijk om de stad in en uit te komen.

7. Noem een onderwerp dat u in uw raadsperiode vooral hoopt te realiseren. Ik hoop dat het me deze periode lukt om veel meer contact te hebben met de inwoners van Amersfoort. Nu zien we in de gemeenteraad en bij de commissievergaderingen bijna alleen de 'beroeps-insprekers' en ik wil graag manieren vinden om ook de 'gewone mensen' te betrekken bij het beleid van de gemeente. Ik hoop echt dat het me lukt om daar nog meer tijd voor vrij te maken.

8. Wat doet u het liefste in uw vrije tijd? De meeste vrije tijd gaat in het raadswerk zitten en dat doe ik met veel plezier. Een avond gewoon lekker thuis zijn vind ik ook heerlijk. Op de spaarzame avonden dat ik thuis ben, lees ik graag een spannend boek (het laatste half jaar heb ik bijna alles van John Grisham gelezen). Lekker eten en bijpraten met vrienden en familie schiet er helaas vaak bij in, maar dat doe ik ook erg graag.

9. Welk cijfer geeft u de buurt waarin u woont en waarom? Ik woon aan de Arnhemseweg, net voorbij het Julianaplein. Omdat ik doordeweeks overdag niet zoveel thuis ben, heb ik weinig last van het verkeer, maar het is wel een erg drukke weg. Het doortrekken van de Ponlijn tot aan de snelweg zou een hele verbetering zijn. Verder vind ik het hier prima wonen, we hebben een heerlijk huis en de binnenstad is dichtbij, dus ik zou de buurt met een acht willen waarderen.

10. Wat is het mooiste plekje in Amersfoort? Het mooiste plekje vind ik het bruggetje bij de Dievetoren (oude stadsgevangenis). Ik heb daar ruim twee jaar tegenover gewoond en mis het uitzicht nog bijna dagelijks.

Deel: ' Tien vragen aan H. Boom, CDA-fractievoorzitter Amersfoort '