TNO

TNO en Cirmac sluiten ammoniak kringloop Tsjechisch chemisch bedrijf

20 september 1999

Met een door TNO Milieu, Energie en Procesinnovatie (TNO-MEP) ontwikkelde en door Cirmac International bv gebouwde membraangasabsorptieinstallatie heeft het Tsjechische chemieconcern Aliachem de ammoniakkringloop bij de productie van kleurstoffen weten te sluiten. Tot voor kort stootte Aliachem hierbij tot zo'n 50 kilo ammoniak per uur uit. Met Nederlandse kennis en kunde wordt zo niet alleen het milieu een dienst bewezen. Omdat het bedrijf de ammoniak steeds opnieuw kan gebruiken, heeft de nieuwe installatie ook grote bedrijfseconomische voordelen. In 1998 is begonnen met de ontwikkeling van de installatie. Dezer dagen werden de laatste testen succesvol afgerond en is de installatie bij Aliachem officieel in gebruik genomen.

TNO toppositie in membraangasabsorptie
De technologie van membraangasabsorptie die aan de installatie ten grondslag ligt, heeft een scala aan toepassingsmogelijkheden in zeer uiteenlopende sectoren. TNO-MEP heeft op het gebied van membraangasabsorptie internationaal gezien een unieke kennispositie en richt zich daarbij op het ontwikkelen van nieuwe toepassingen en bruikbare oplossingen voor de praktijk. Het gaat dan bijvoorbeeld om het verwijderen van zwaveldioxide uit rookgassen, het reinigen van biogas tot aardgaskwaliteit, het leveren van kooldioxide aan de glastuinbouw of het verwijderen van kwik dat vrijkomt bij het drogen van aardgas.

Samenwerking van velen aan basis van succes
De Tsjechische installatie die nu in gebruik is genomen, betekent een doorbraak voor de toepassing van membraangasabsorptie technologie op industriële schaal. TNO Milieu, Energie en Procesinnovatie (TNO-MEP) zorgde voor de ontwikkeling van de technologie en de kennisbescherming, Cirmac International bv voor de bouw van de installatie en XTO voor de benodigde membraanmodules. Het project is, via Senter, mede gefinancierd door het Programma Samenwerking Oost-Europa (PSO) dat projecten ondersteunt die tot een meer duurzame productie leiden. Het TNO-kantoor in Praag legde de contacten tussen Aliachem, het Tsjechische 'Research Institute for Organic Synthesis' (RIOS), Cirmac International bv en TNO-MEP.

Meer informatie:
TNO Milieu, Energie en Procesinnovatie