TNO Telecom

Betere combinatie nauwelijks denkbaar

Na zeker een jaar vol onzekerheden is voormalig directeur Rob Langezaal van KPN Valley/Research als aanvoerder van TNO Telecom helemaal klaar voor een doorstart. En bij de van KPN naar TNO overgekomen 320 medewerkers proeft hij alleen maar enthousiasme. Deze bundeling van kennis is goed voor TNO, KPN en de BV Nederland.

Een woord dat opmerkelijk vaak valt in het gesprek met Rob Langezaal: collega s. Samen met de collega s die actief zijn op het gebied van telecom en ICT gaan de ex-KPN ers een kennisinstituut vormgeven dat voldoende schaalgrootte heeft om in de Europese top mee te draaien. En: Ook op allerlei andere gebieden binnen TNO kunnen we met onze collega s uitstekend kennis bundelen.

Perfecte aanvulling
Concrete voorbeelden zijn er genoeg. TNO weet veel van de gezondheidszorg. Bij uitstek een sector waar telecom en ICT een steeds grotere rol zullen gaan spelen. De kennis van TNO en het voormalige KPN vullen elkaar daar perfect aan. Er is werk aan de winkel. Arbeid is een andere sector waar synergie te behalen valt. De nieuwe collega s van Rob Langezaal weten alles van toepassingen in vast en mobiel breedband, wat direct inzetbaar is als het bijvoorbeeld gaat om telewerken.

De vorming van TNO Telecom met de inbreng van beide partijen is een typisch voorbeeld van synergie. Eén plus één is hier echt drie. Op het eerste gezicht zou je denken dat we twee clubs van techneuten hebben samengevoegd. Het is echter meer dan dat. TNO bezit kennis op veel meer terreinen dan het vroegere KPN Research, terwijl wij behalve technologische kennis ook deskundig zijn in business modellen en gedragswetenschappen. Een betere combinatie is nauwelijks denkbaar , aldus Rob Langezaal.

Unieke kennis
TNO Telecom blijft wat hem betreft het huislaboratorium van KPN, al beseft hij dat de straks vierhonderd medewerkers dit meer dan ooit zullen moeten waarmaken. Maar behalve KPN is er nu een veel grotere markt te bedienen. De kennis en ervaring op het gebied van telecom is op tal van terreinen inzetbaar. Bijvoorbeeld in bedrijven die telecommunicatie-intensief zijn, bij andere telecomspelers, de overheid. De energiesector is een voor de hand liggende. Later dan telecom met liberalisering, eventuele privatisering nog vol onzekerheden, maar wel een branche waar het belang van technologie en het gevecht om de klant even belangrijk zijn als in elke sector waar klanten hoge eisen stellen aan dienstverlening via een infrastructuur. En de businessmodellen die voor de telecommarkt gelden, zijn hier ook van toepassing.

Er zijn natuurlijk nog veel meer voorbeelden te noemen , zegt Rob Langezaal. Daarnaast hebben we een langdurige en unieke kennis als het gaat om spraakherkenning. Wat we voor KPN hebben gerealiseerd met inlichtingen via 118 is een bron waaruit elk call center kan putten. Voor TPG Post hebben we ingenieuze systemen ontwikkeld voor handschrift-herkenning, Al die kennis is nu beschikbaar voor de hele markt. Die gebruiken we nu bijvoorbeeld ook voor het verwerken van handgeschreven faxberichten.

Van de kant van de overheid heeft TNO Telecom positieve reacties gekregen op de vorming van het nieuwe kennisinstituut. Economische Zaken, Onderwijs: het enthousiasme is ook daar groot. Logisch. Kenniseconomie, kennisinfrastructuur, de bv Nederland. TNO Telecom kan als geen ander daar een bijdrage aan leveren.

Na een jaar vol veranderingen ligt er nu een wereld om te veroveren. TNO Telecom wil dat de wereld ook laten weten. Bijvoorbeeld door aanwezig te zijn op het 3GSM World Congress in Cannes. We zullen ons het komende jaar duidelijk profileren als hét kennisinstituut voor telecom en ICT.

Deel: ' TNO Telecom Betere combinatie nauwelijks denkbaar '