BELANGRIJK NIEUWS!

Toename van virussen verwacht rond jaarwisseling

HILLEGOM, 4 November 1999

Met nog minder dan 75 dagen te gaan tot de jaarwisseling, waarschuwen beveiligingsanalisten voor de problemen die kunnen ontstaan met virussen.

Alle voortekenen wijzen erop dat hackers en virus-auteurs zullen proberen de kwetsbaarheid van computersystemen rond de jaarwisseling uit te buiten. Virus ontwikkelaars zullen waarschijnlijk tijdens de laatste dagen van het jaar honderden virussen trachten te verspreiden.

Omdat veel bedrijven zich met name richten op de jaar 2000 problematiek zien veel virusontwikkelaars hun kans schoon om gevaarlijke virussen te ontwikkelen die tijdens het einde van 1999 en het begin van 2000 actief worden. Omdat veel netwerkbeheerders hun handen vol hebben aan het milleniumprobleem zal deze dreiging veel bedrijven verrassen. Volgens Andy Kyte, een analist van de Gartner Group, is dit voor veel virusontwikkelaars de ultieme uitdaging om in de geschiedenisboeken te komen. Ook Lou Marcoccio van Gartner Group zei: “De mensen zijn hier niet klaar voor”. Hij adviseert bedrijven aan om onmiddellijk stappen te ondernemen tegen de dreiging van infectie.
In het eerste halfjaar van dit jaar hebben virussen wereldwijd voor ruim $7.6 miljard schade aangericht (Bron: Computer Economics, www.computereconomics.com).
Veel virussen zullen actief worden vanaf december 1999 en een aantal zullen geactiveerd worden op 1 januari 2000.
Een geheel nieuw probleem is het gebruik van op Internet gebaseerde ‘greeting cards’. Deze kaarten kunnen ook een virus bevatten, een goed voorbeeld daarvan is het ‘Happy99’ virus van vorig jaar. Naast al deze dreigingen is er ook plaats voor enige voorzichtigheid. De gevolgen van geruchten en foute informatie die via het Internet verspreidt worden kan netwerkbeheerders misschien aanzetten tot overbodige maatregelen.

* Over Europa’s toonaangevende onafhankelijke AV ontwikkelaar, Panda Software
Sinds 1990 ontwikkelt Panda toonaangevende anti-virus oplossingen m.b.v. 100% in-huis technologie. Panda Software is in het bezit van alle bestaande anti-virus certificeringen uitgegeven door ICSA en West Coast Labs. Dit maakt Panda het enige anti-virus bedrijf in de wereld met gecertificeerde oplossingen voor Windows 98, Windows 95, Windows 3.x, Windows NT werkstation, OS/2, DOS, Windows NT server en Novell NetWare. Panda heeft recentelijk het 100% Detectie en Desinfectie Anti-virus CheckMark Level Two keurmerk ontvangen.

Panda voorziet klanten van dagelijkse updates via het Internet en heeft het 24h-365d Anti-virus Insurance concept bedacht waarbij gebruikers 365 dagen per jaar en 24 uur per dag ondersteuning genieten. Panda heeft zichzelf bovendien verplicht om nieuwe ontdekte virussen binnen 12-24 uur te elimineren.

* Over ProtectIT B.V.
ProtectIT is exclusief vertegenwoordiger van Panda Software International in Nederland (later de Benelux) en is gestart in september 1999. ProtectIT is landenpartner van Panda Software en onderhoudt alle contacten met distributeurs, VAR’s, OEM’s en resellers. Verder draagt ProtectIT zorg voor alle ondersteunende activiteiten binnen Nederland (support, marketing, pers enz.).

Op de website van Microsoft (http://www.microsoft.com/y2k) kunt u nog meer informatie vinden over virussen en het jaar 2000. O.a. betreffende de samenwerking tussen Panda Software en Microsoft.

Voor meer info kunt u contact opnemen met:
Hans Blaauw, ProtectIT B.V.
netherlands@pandasoftware.com
+31(0)252 - 34 11 34
Voor dagelijks computer beveiligingsnieuws kunt u zich aanmelden op: http://www.oxygen3.com

Deel: ' Toename van virussen verwacht rond jaarwisseling '