Ingezonden persbericht


TOESPRAAK VAN L.J. FRANKENHUIS, LID RAAD VAN BESTUUR,

OP DE PERSCONFERENTIE VAN TRAVEL UNIE INTERNATIONAL NEDERLAND NV OP VRIJDAG 3 AUGUSTUS 2001 IN KASTEEL GROENEVELD TE BAARN.

Het economische tij in Nederland is aan het keren. Dat kunt u overal in de kranten lezen. Ook in vakantieland is merkbaar dat de consument zich terughoudend opstelt bij bestedingen en dat de prijs een steeds belangrijkere factor wordt bij de aankoop van een reis. Zo zal de gunstige prijs-kwaliteitverhouding van Turkije zeker hebben bijgedragen aan de populariteit van dit land. Ook zien we dat consumenten langer wachten met het boeken van een reis en dat velen kiezen voor de onzekerheid van een lastminute, die achteraf niet eens altijd voordeliger blijkt te zijn. Verder kiezen ze vaker voor een prijsgunstige reis per eigen auto. Aan de aanbodzijde merken we eveneens dat de prijs een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Soms zie je aanbiedingen waarvan je je afvraagt of er nog sprake is van een rendabel, goed product.

Ook Travel Unie wijkt er niet voor terug het prijsinstrument als wapen in te zetten. Voorwaarde is echter dat de kwaliteit van de reizen en onze marges onder geen beding in het gedrang komen. We denken dat we daar in ons winterprogramma heel goed in zijn geslaagd. Onze inkopers hebben dit jaar met vereende krachten op het scherpst van de snede gecontracteerd. Bovendien leidt de nieuwe organisatiestructuur van ons bedrijfsonderdeel touroperating nu al tot kostenbesparing en efficiencyvoordelen. Effecten waar de consument volop van profiteert.

We zijn dan ook verheugd dat we hier een bijzonder scherp geprijsd winterprogramma presenteren, dat behoort tot het aantrekkelijkste aanbod op de Nederlandse markt. We zijn erin geslaagd de prijzen op veel bestemmingen vrijwel gelijk te houden aan vorige winter. Bij sommige reizen is er zelfs sprake van een prijsdaling van 1 tot 5% ten opzichte van vorig jaar.

De nieuwe organisatie van touroperating is ook zichtbaar in de positionering van de merken. We bieden de consument deze winter een duidelijke keuze uit herkenbare merken, waarbij de uitdrukking 'voor elk wat wils' voor 100% opgaat. Ik zal u dit illustreren aan de hand van de wintergidsen.

Arke Reizen biedt nog meer dan voorheen een prijsvriendelijk assortiment, dat zeker bij gezinnen in de smaak zal vallen. Zo is het wintersportaanbod in Oostenrijk uitgebreid in gezinsvriendelijke plaatsen als Gerlos en Kaltenbach. Omdat het gemak de mens dient, kunnen skihuur en/of skipas steeds vaker al vooraf in Nederland worden geboekt tegen voordelige prijzen. Verder heeft Arke het aantal all-inclusive accommodaties flink uitgebreid. Deze populaire formule is zeer geschikt voor een onbezorgde vakantie met het hele gezin.

Een nieuwe winterzonbestemming bij zowel Arke, Holland International als Fit is de Turkse Rivièra. Deze meest bekende, zuidelijke kust van Turkije wordt in de winter gekenmerkt door een mild klimaat.

Holland International richt zich meer op zelfbewuste vakantiegangers, die bereid zijn te betalen voor onderscheidende extra's.

Enerzijds heeft dit geleid tot een uitbreiding van het aantal luxueuze accommodaties en villa's. Anderzijds vindt u in het programma ook meer kleinschalige, sfeervolle en soms landelijk gelegen appartementencomplexen en hotels. Verder zijn er opvallend veel bijzondere arrangementen toegevoegd, zoals een exclusief theater-arrangement in Amsterdam en de cruise 'Island & Dragons' in Indonesië. Bij de wintersport zijn de trein en bus terug van weggeweest. Andere nieuwkomers zijn een campertour op Cuba, fly-drives in Thailand en Dubai als stad/strand-bestemming.

Fit Vliegvakanties biedt de consument ook dit winterseizoen weer de kans om 'voor de gekste prijs op reis' te gaan. Bovendien zijn er vaak aantrekkelijke vroegboekkortingen. In de gids vindt u een ruime keus aan gunstig geprijsde accommodaties in zo'n vijftien grote bestemmingen in en rondom de Middellandse Zee en op de Dominicaanse Republiek. Met name op de bestemmingen Egypte, de Algarve, Gran Canaria en Tenerife is het aantal accommodaties flink uitgebreid.

Direct seller KRAS komt deze winter met nieuwe voordelige wintersportreizen naar Lapland, het Roemeense Poiana Brasov en Whistler in Canada. Verder biedt KRAS arrangementen tijdens de feestdagen en nieuwe rondreizen in het voorjaar, met speciale aandacht voor alleenstaanden. Het semi-culturele label Sterprodukties van KRAS biedt deze winter een sensationeel geprijsd golfprogramma naar de Turkse Rivièra. Voor wintersporters organiseert Sterprodukties onder meer een Olympische langlaufreis naar Frankrijk.

De Turkse Rivièra, Brazilië en Mexico zijn nieuw in het overwinteringsprogramma van 55+ Reizen. Verder biedt dit merk voor de actieve 55-plusser voor het eerst de winterzonbestemmingen Cyprus en Malta. Frankrijkkenner Touralp heeft in de nieuwe brochure maar liefst zeven nieuwe skigebieden opgenomen.

Het grote nieuws bij De Boer & Wendel is de nieuwe bestemming Suriname. De ongerepte natuur en de culturele verscheidenheid zijn ingrediënten voor een unieke vakantie. Het zijn ook zaken om als toerist zorgvuldig mee om te gaan. Met de nieuwe reis 'te gast in Suriname' proberen we invulling te geven aan dit duurzame toerisme. Hoogtepunten van deze 18-daagse reis zijn Paramaribo, Galibi, de Raleighvallen en een boottocht door het regenwoud. Een greep uit de overige nieuwtjes van De Boer & Wendel: een combinatiereis Pakistan-Nepal, een rondreis door Mexico, Costa Rica en Guatemala en een Seat-In reis door Nieuw-Zeeland met onder meer zes spectaculaire treinreizen.

Zelf bepalen waar, wanneer en met wie je gaat dineren, je stropdas thuis in de kast laten hangen en op de laatste dag nog even een ochtend kunnen nagenieten van alle luxe aan boord. Dat kan bij het freestyle cruisen van Norwegian Cruise Line, dat nieuw is in het winterprogramma van Zeetours Cruises. De marktleider van Nederland beschikt ook deze winter over het meest uitgebreide cruise-aanbod in alle prijscategorieën, met bijvoorbeeld aantrekkelijk geprijsde all-in cruises, exclusieve droomcruises op een Clipper-zeilschip en keuze uit tientallen schepen in het Caribisch gebied.

Stedenspecialist Panta Reizen besteedt deze winter speciale aandacht aan de steden Madrid, Lissabon, Praag en Parijs. Naar deze laatste stad worden voor het eerst 2-daagse midweek-arrangementen met de Thalys aangeboden. De altijd populaire steden Londen, New York, Barcelona en Rome ontbreken evenmin. Nieuw deze winter is Sevilla, de Flamencostad in Spanje.

Isropa Reizen brengt deze winter een beperkte oplage van de Israëlbrochure uit. Een aparte Midden-Oostenbrochure is gewijd aan de populaire bestemmingen Oman en de Emiraten. Voor Egypte hanteert Isropa dit seizoen een nog scherpere prijsstelling. Nieuw voor de avontuurlijke reiziger zijn twee woestijnsafari's naar Egyptes westelijke woestijn. Het programma op Cyprus is uitgebreid met een aantal nieuwe combinatiereizen en het zeer exclusieve 5-sterren hotel Anassa in Polis.

Vakantie heeft voor iedereen een andere betekenis. Daarom heeft ROBINSON voor ieder wat wils. Voor paren, maar zeker ook voor alleenreizenden en families met kinderen. De sneeuwliefhebber heeft nu al keuze uit negen ROBINSON resorts in de Alpen en de tiende is op komst. In december 2001 opent namelijk Club Alpenrose Zürs in Zürs am Arlberg haar deuren.

Tot zover de wintergidsen, waarin u overigens geen reissommen in guldens meer zult aantreffen. Alle prijzen worden uitsluitend nog in euro's vermeld. Via een omrekentabel kan de consument het bedrag eenvoudig omrekenen naar guldens. We verwachten dat de consument snel gewend zal zijn aan de euro en dat het psychologische effect van die lage bedragen in de prijsbijlagen stimulerend zal werken op het aankoopgedrag van de consument.

Zoals u weet, zijn we gestart met twee Expert reisbureaus in Mijdrecht en Oud Beijerland. Binnenkort hopen we deze formule toe te passen bij nog vier reisbureaus in Nieuwerkerk a/d IJssel, Amsterdam Osdorp, Ede en Heerlen. Bovendien is onlangs in Uden de tweede Nederlandse vestiging van William & Thomas World Travellers geopend.

Op woensdag 8 augustus introduceert Travel Unie de eerste reiscadeaubon van Nederland, Reiskado. Deze cadeaubon geeft de mogelijkheid een droomreis feestelijk te verpakken en cadeau te geven. Reiskado dient als betaalmiddel voor vakanties uit de brochures van Arke Reizen, Holland International, Fit Vliegvakanties, Panta Reizen, Isropa Reizen, De Boer & Wendel, Zeetours Cruises en ROBINSON. KLM verzorgt exclusief de losse vliegtickets. De cadeaubon is inwisselbaar bij alle vestigingen van Holland International Reisburo, Reisburo Arke, William & Thomas World Travellers, Reisburo Panta en Reisadviesbureau Effting. Reiskado is te koop bij ruim 250 verkooppunten in Nederland, via 0900-Reiskado en is online bestelbaar via de internetsite www.reiskado.nl. Mijn collega's delen nu alvast een voorbeeldexemplaar uit, zodat u een indruk krijgt van deze 'ontdekkingstocht in een doosje'. Een uitgebreid persbericht vindt u in de persmap.

Om alvast de sfeer te proeven van onze nieuwe bestemming Suriname, bied ik u graag ter afsluiting van mijn verhaal het exotische Surinaamse drankje Fernandez aan. Proost!

Deel: ' Toespraak van Frankenhuis van Travel Unie International NL '




Lees ook