Ton Engwerda wint AkzoNobel Prijs voor Chemie en Procestechnologie

NIJMEGEN, HAARLEM, 20141126 -- Ton Engwerda uit Nijmegen (Radboud Universiteit Nijmegen) ontvangt op 28 november de AkzoNobel Graduation Prize for Chemistry and Process Engineering bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) te Haarlem. Hij ontvangt deze prijs voor zijn veelzijdige onderzoek naar het meetbaar maken van lage concentraties moleculen met behulp van NMR.

Nucleaire Magnetische Resonantie (NMR) is een analytische techniek die onder meer wordt toegepast om moleculen te detecteren. Ton onderzocht hoe de gevoeligheid van NMR-detectie kon worden vergroot, zodat het mogelijk wordt om ook lagere concentraties moleculen te meten. Hiervoor brachten hij en andere onderzoekers twee stoffen bij elkaar: een stof met een lage concentratie moleculen en een stof die de gevoeligheid voor NMR kan verhogen, zodat er een sterker signaal zou ontstaan. Om beide stoffen met elkaar te verenigen vond Ton een geschikt metaalcomplex dat de gevoeligheid van NMR verbeterde. Zijn onderzoek kan in de toekomst leiden tot doorbraken in de medische diagnostiek, maar daarvoor is volgens de prijswinnaar nog meer onderzoek nodig.

Bijzonder is de veelzijdigheid van zijn onderzoek: het ontwerp van een metaalcomplex, de NMR experimenten, het ophelderen van de structuur van een metaalcomplex en het uitvoeren van computerberekeningen. Het is juist die veelzijdigheid die de jury waardeert, evenals de uitstekende kwaliteit van de afstudeerscriptie. Ton ervaart de AkzoNobel Afstudeerprijs als een grote waardering voor zijn onderzoek. Op dit moment doet hij promotieonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen naar chirale moleculen die elkaars spiegelbeeld zijn.

De prijs bedraagt 5000 euro en reflecteert AkzoNobel’s overtuiging dat een briljante geest en exceptioneel talent echte erkenning verdienen. De prijs wordt uitgereikt door André van Linden, Director Global R&D Trim, Woodcare, Pre-Deco, Metalcare & Concrete Expertise, AkzoNobel Decorative Coatings BV. De jurering was in handen van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem. Deze maatschappij jureert nog tal van andere belangrijke wetenschappelijke prijzen (zie ook: www.khmw.nl).

Deel: ' Ton Engwerda wint AkzoNobel Prijs voor Chemie en Procestechnologie '