FNV BONDGENOTEN

Touroperators in de fout met nachtrust chauffeurs

FNV Bondgenoten is verbolgen over de manier waarop een aantal toeroperators om gaat met de CAO voor het Besloten Busvervoer. Deze CAO is bijvoorbeeld van toepassing op het busvervoer naar de wintersportgebieden. Het gaat daarbij om de CAO afspraak dat chauffeurs tijdens meerdaagse reizen recht hebben op een overnachting in éénpersoonskamer.

'Dat is volstrekt onaanvaardbaar en onverantwoordelijk gedrag' aldus Sector Coördinator Co van de Berg, 'dat we morgen willen bespreken tijdens het overleg van de CAO partners.' Aanleiding voor de actie was het toezenden van informatie materiaal van een tweetal touroperators door verontruste leden.
Snoeyink Reizen schrijft in het handboek chauffeur:'.. In de drukke zomermaanden zal het soms onvermijdelijk zijn dat een kamer bezet zal moeten worden door 3 personen.' Van den Berg: 'Daarmee doe je niet alleen de letter van de CAO geweld aan, maar ook de achterliggende gedachte. We hebben die afspraak gemaakt om de chauffeurs een zo goed mogelijke nachtrust te geven en zo een bijdrage te leveren aan een betere de veiligheid in het touringcarvervoer.'

Het Rotterdamse Go-Go Tours maakt het nòg bonter en regelt tijdens de wintersportreizen één kamer per twee chauffeurs, ongeacht het geslacht.'Indien dit voor u tot onoverkomelijke problemen leidt, dient u dit kenbaar te maken bij uw werkgever' aldus de instructie voor de chauffeurs en chauffeuses. 'Niet alleen wordt zo de CAO met de voeten getreden, maar het resultaat van zo'n gesprek met de werkgever laat zich al gauw vertalen als werkweigering' vat Van de Berg de bezwaren van FNV Bondgenoten samen.
FNV Bondgenoten zal de kwestie morgen tijdens het formele overleg tussen de CAO-partners inbrengen.

Meer informatie:
Co van den Berg, bestuurder FNV Bondgenoten, 06-20493039 Michel van der Maas, voorlichter, 030-2738478

15 dec 99 17:58

Deel: ' Touroperators in de fout met nachtrust chauffeurs '