AutoRai

De nieuwe MR2, een echte roadster 16-3-00.

Toyota introduceert de nieuwe roadster MR2 met 1.8-liter 16 VVT-i middenmotor en achterwielaandrijving. De prijs bedraagt 63.700 en de Special Edition draagt een prijskaartje van 67.200. Laatstgenoemde kan tot en met juni 2000 besteld worden.

De nieuwe Toyota MR2 is een compromisloze roadster, speciaal ontworpen voor de ware sportautoliefhebber. Een betaalbare auto die optimaal rijplezier koppelt aan fraaie vormen.
Net als alle echte moderne roadsters combineert de nieuwe Toyota MR2 traditionele sportwageneigenschappen met moderne techniek. De nieuwe Toyota MR2 is voorzien van een middenmotor en achterwielaandrijving voor een uiterst nauwkeurig rijgedrag en dankt zijn excellente stabiliteit en balans aan zijn langere wielbasis. De constructeurs van Toyota hebben gebruik gemaakt van de meest geavanceerde technologie, hetgeen geresulteerd heeft in een laag gewicht en hoge prestaties. Maar het is vooral op het gebied van de wendbaarheid dat de voordelen van de middenmotor en het lage gewicht het duidelijkst blijken. De uitstekende gewichtsverdeling, het gevolg van de middenmotor, gecombineerd met een ideale verhouding tussen de wielbasis en de totale lengte, maken de MR2 tot één van de meest wendbare auto's op de weg. De nieuwe MR2 roadster reageert snel en nauwkeurig op de instructies van de bestuurder. De 1.8-liter motor van de MR2 is voorzien van VVT-i -techniek (Variable Valve Timing - intelligent) voor een maximaal koppel in het middentoerengebied en een hoog topvermogen, en dat bij het laagste brandstofverbruik in zijn klasse.
Moderne sportwagenstyling De MR2 is een sportwagen met een opwindend uiterlijk. De meest opvallende kenmerken zijn de lange wielbasis, de korte overhang vóór en achter en de opvallende horizontale lijn, geaccentueerd door de spectaculaire luchtinlaat voor de motor. Ten opzichte van de wielbasis (2.450 mm) is de carrosserie kort (3.885 mm) waardoor de auto zeer direct reageert. Het lage zwaartepunt, de grote spoorbreedte en de lange wielbasis zorgen daarbij voor een optimale stabiliteit.
Het interieur is comfortabel, met een duidelijk sportieve uitstraling. De kuipstoelen, het met leer beklede stuurwiel en bijvoorbeeld ook de aluminium pedalen, leveren daar een belangrijke bijdrage aan. Het dashboard is strak, overzichtelijk en het sportieve instrumentenpaneel valt duidelijk af te lezen. Ook aan comfort ontbreekt het de inzittenden van de MR2 niet. Stuurbekrachtiging, elektrische ruitbediening en centrale vergrendeling met afstandsbediening zijn slechts enkele zaken die tot de standaarduitrusting behoren. Startblokkering zorgt voor een optimale beveiliging van de begerenswaardige MR2.
Als optie is een afneembare hardtop leverbaar, waarmee de roadster verandert in een opwindende coupé. Tot de overige opties behoort onder meer airconditioning.

Lichtgewicht-designfilosofie

Het lage gewicht van de nieuwe MR2 is mede de verklaring voor de flitsende prestaties, het lage brandstofverbruik, de optimale wendbaarheid en de stabiele wegligging.
De ontwerpers hadden als doelstelling een massa van minder dan 1.000 kg niet alleen te realiseren door het reduceren van het gewicht van elk individueel component, maar ook door de consequenties van het design met betrekking tot de prestaties zwaar te laten wegen. Het resultaat daarvan is dat de nieuwe MR2 in zijn klasse over de beste massa/vermogensverhouding van 6,8 kg/pk beschikt. Moderne veiligheidsstandaards

Net als bij alle andere Toyotas speelde ook veiligheid een doorslaggevende rol bij het design van de nieuwe Toyota MR2, die, om te beginnen, beschikt over een sterke en stijve carrosserie. Airbags voor de bestuurder en de passagier behoren tot de standaarduitrusting, net als veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers, die het risico van letsel bij een aanrijding beperken.
Met zijn middenmotor en achterwielaandrijving beschikt de MR2 over de ideale gewichtsverdeling voor een maximale stabiliteit en een excellente actieve veiligheid. Het lichtgewicht platform zorgt voor uitstekende remprestaties en een antiblokkeersysteem behoort tot de standaarduitrusting.
De elektrohydraulische, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging werkt zeer nauwkeurig, kost geen direct motorvermogen en is uiterst licht en compact.

INTELLIGENTE MOTORTECHNOLOGIE

Krachtig, levendig en technisch geavanceerd de nieuwe Toyota MR2 wordt aangedreven door een verfijnde 1.8-liter VVT-i-motor, die een vermogen levert van 103 kW/140 pk bij 6.400 min-1 en een maximum koppel van 170 Nm bij 4.400 min-1.
Dankzij de lage massa van de carrosserie (950 kg) beschikt de nieuwe MR2 roadster over de beste massa/vermogensverhouding in zijn klasse en levert hij dienovereenkomstige prestaties. In slechts 7,9 seconden accelereert de auto van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 210 km/h.
De VVT-i-motor (Variable Valve Timing - intelligent) levert over een zeer breed toerengebied een aantrekkelijk koppel, waardoor de nieuwe MR2 roadster gemakkelijk en ontspannen te rijden is. De nauwkeurig schakelende handgeschakelde transmissie met 5 versnellingen schakelt vloeiend en sportief, waardoor de bestuurder optimaal kan genieten van de opwindende prestaties van de auto.
De bestuurder wordt voor het vermogen echter niet gestraft met een hoog brandstofverbruik. Bij de gecombineerde EU-cyclus verbruikt de MR2 roadster slechts 7,4 liter/100 km - en is daarmee de zuinigste in zijn klasse, met een daarbij behorende lage uitstoot van schadelijke stoffen.
De nieuwe MR2 roadster is voorts uitgerust met Toyota Direct Ignition
- een aparte, computergestuurde bobine voor iedere bougie. Hiermee kan het ontstekingstijdstip nauwkeuriger worden geregeld, wordt de uitstoot van schadelijke stoffen gereduceerd en gaan de onderhoudskosten omlaag. Het Toyota Direct Ignition-systeem brengt met zich mee dat er geen verdeler meer nodig is en dat het ontstekingstijdstip niet meer behoeft te worden afgesteld. Geavanceerde Wielophanging

Het design van de wielophanging is gebaseerd op de lange ervaring van Toyota met sportwagens met middenmotor en de wielophanging is speciaal afgestemd op een stabiele en tegelijkertijd comfortabele wegligging. Bij de achterwielophanging wordt gebruik gemaakt van MacPherson-veerpoten met een uit twee delen bestaande onderste draagarm, die verder is verfijnd voor een optimale stabiliteit en een lager gewicht. Ook bij de voorwielophanging worden MacPherson-veerpoten toegepast, eveneens geperfectioneerd en optimaal afgestemd op de gewichtsverdeling en de eigenschappen die het gevolg zijn van het gebruik van een middenmotor in combinatie met achterwielaandrijving.
Stijlvolle, 15-inch lichtmetalen velgen met 185/55 R15 banden vóór en 205/50 R15 banden achter behoren tot de standaarduitrusting. Een differentieel met limited slip voor meer tractie is eveneens standaard.

Volledige aftersales-ondersteuning

Net als voor alle andere nieuwe Toyota's geldt voor de nieuwe MR2 roadster in geheel Europa een garantie van drie jaar met een maximum van 100.000 km, een lakgarantie van eveneens drie jaar, drie jaar Eurocare hulpverlening en een garantie tegen doorroesten van binnenuit van 12 jaar.

Terug

Deel: ' Toyota introduceert nieuwe roadster MR2 '




Lees ook