AutoRai

Toyota krijgt groene vlag voor Formule 1 4-1-00. Toyota Motor Corporation heeft zich verzekerd van het recht om deel te nemen aan het Wereldkampioenschap Formule 1. De FIA (Federation Internationale de lAutomobile) heeft Toyota het recht gegeven als twaalfde team in te schrijven. Toyota zal uiterlijk in 2002 zn debuut maken binnen de Formule 1, maar probeert er zelfs al in het jaar 2001 voor klaar te zijn. Toyota Motorsport GmbH (TMG), de in Duitsland gevestigde motorsport-afdeling van Toyota Motor Corporation, en de FIA hebben een contract afgesloten dat voor TMG de weg opent om deel te nemen aan s werelds meest prestigieuze tak van autosport. De timing is goed, het gevoel is goed en we zijn klaar om ervoor te gaan, zei een enthousiaste Ove Andersson, president van TMG, nadat hij het grote nieuws vernam. Altijd al, heeft Toyota het belang van autosport ingezien als een mogelijkheid om de essentie van het autorijden uit te dragen, namelijk puur rijplezier, daarbij wel voor ogen houdend dat alle activiteiten die het concern ontplooit, met elkaar in balans moeten zijn. Met de inspanningen binnen de Formule 1 hoopt Toyota op dezelfde weg door te gaan de nieuwe eeuw in. Doel is nu om zo snel mogelijk klaar te zijn voor deelname. Het merk wil uiterlijk in 2002 debuteren, maar indien mogelijk, zal Toyota zelfs al in het jaar 2001 zn opwachting maken op de Formule 1-circuits. Daartoe zullen de activiteiten op het gebied van onderzoek en ontwikkeling opgevoerd worden en zal er extra geïnvesteerd worden in de verschillende faciliteiten van TMG, waaronder een windtunnel voor testdoeleinden. Michelin zal overigens de bandenleverancier worden van Toyotas Formule 1-team. Ook in het Wereld Rally Kampioenschap (WRC), de 24 uur van Le Mans en alle Japanse GT-kampioenschappen werkten de beide ondernemingen al nauw samen.

Deel: ' Toyota krijgt groene vlag voor deelname Formule 1 '