Toyota Yaris is Auto van het Jaar 2000

(16 November 1999)

PERSBERICHT:

Na een spannende race met de Fiat Multipla is de Toyota Yaris met een overtuigende meerderheid van stemmen tot Auto van het Jaar 2000 gekozen. De Yaris haalde 344 punten, tegen de Multipla 325. De Opel Zafira is met 265 punten derde geworden, de Skoda Fabia kwam tot de vierde plaats (245 punten) en de Rover 75 sloot de rij (221), maar de fabriek mag er desondanks trots op zijn de erelijst der genomineerden te hebben gehaald.

De Yaris kreeg van 19 van de 56 juryleden een eerste plaats toebedeeld, de Multipla van 17. De Yaris pakte zijn punten vooral in Finland, Groot-Brittannië, Griekenland, Neder-land, Italië, Polen, Zweden en Zwitserland. Grote concurrent Multipla kreeg vooral veel ondersteuning uit België, Frankrijk, Honga-rije, Spanje en uit het verdeelde Italië. Dat de strijd hevig was, mag blijken uit de puntentelling. Verleden jaar won de Ford Focus met 444 punten, nadat hij door 42 juryleden op de eerste plek was gezet. Het verschil ten opzichte van nummer twee (de Opel Astra) was 172 punten. De Yaris heeft de titel Auto van het Jaar 2000 gewonnen met 344 punten van de maximaal haalbare 560, wat slechts 16 punten meer is dan de Multipla. De jury had er duidelijk een zware dobber aan zijn 25 punten per man reëel te verdelen, want de kwaliteit van de meedin-gende auto's was hoog. Het maximale aantal per auto - 10 punten - kon daardoor heel moeilijk gegeven worden. De Yaris scoorde driemaal de maximale 10, de Multipla idem. Overigens pakte de Zafira ook driemaal het maximum. Ter vergelijk: vorig jaar kreeg de Ford Focus niet minder dan twaalf keer het maximale aantal punten. De laagste score van de Yaris was éénmaal nul punten van de Duitser Jürgen Lewan-dowski; de Multipla scoorde tweemaal een nul bij Georg Kacher en Harald Kaiser, beide uit Duitsland, dat een beetje merk-waardig stemgedrag vertoonde. Het gaf drie van de vijf nullen, en nota bene aan auto's die door de rest van de jury zeer hoog ge-waardeerd werden. Nederland was duidelijk op handen van de Yaris en de Multipla. Jack Kruger (De Telegraaf) zette de Yaris op een en de Multipla op twee, net zoals Willem Leniger (KNAC). Ton Roks (Autovisie) gaf de Muitipla het maximale aantal punten en honoreerde de Yaris met zeven. In Neder-land haalde de Skoda Fabia slechts vier pun-ten, waaronder nul van Kruger, veroorzaakt door het feit dat de juryleden niet of slechts zeer beperkt de gelegenheid hadden de nieuwe Tsjech te rijden. Jammer, want niet minder dan zeven juryleden zagen vol-doende in de Fabia om hem op de eerste plaats te zetten. De Rover 75 won in Rusland en Slovenië en wist in Italië en Portugal een jurylid zodanig te charmeren dat deze hem op de eerste plek zetten. De Opel Zafira werd negenmaal nummer een gezet, waar-van tweemaal door een Duitser, tweemaal door een Brit en tweemaal door een Span-jaard. De Opel kreeg niet minder dan driemaal de maximale tien punten, net zo vaak als de Multipla en de winnende Yaris. Het is de tweede maal in de geschiedenis dat een Japanse auto de titel Auto van het Jaar wint. In 1993 ging de Nissan Micra met die eer strijken. Toyota is in het hele bestaan van de Auto van het Jaar nog nooit tot de top drie doorgedrongen. Maar dat neemt niet weg dat het debuut verpletterend is: in één keer de eerste plaats, in een jaar waarin de concurrentie hevig is.

Deel: ' Toyota Yaris Auto van het Jaar 2000 '