Traditionele Kerstpakket het meest gewaardeerde Kerstgeschenk


Resultaten marktonderzoek Bickery naar beleving Kerstpakket door ontvanger

HILVERSUM, 20061009 -- Naar aanleiding van een enqute onder 205 Kerstpakketontvangers dit najaar werd duidelijk dat het traditionele Kerstpakket nog steeds zeer gewaardeerd wordt door de medewerker en deze de voorkeur geeft aan een pakket met zowel food als non-food artikelen.

De enqute had tot doel de beleving van de Kerstpakketontvanger te toetsen en is verspreid onder twee organisaties en willekeurige supermarktbezoekers op straat. In totaal zijn 205 personen genquteerd met een respons van 60%.

Op de vraag of men het Kerstpakket zou missen, als het niet gegeven zou worden, antwoordt 74% van de respondenten dat men het Kerstpakket inderdaad zou missen. Daarnaast beschouwt 70% het Kerstpakket als extra waardering voor verrichte arbeid.

Op de vraag hoe men de samenstelling van het Kerstpakket graag ziet, antwoord 12% van de respondenten dat zij het liefst een pakket ontvangt dat compleet bestaat uit levensmiddelen. 3% Ontvangt bij voorkeur een pakket dat volledig bestaat uit gebruiksproducten (non-food artikelen). Een grote meerderheid van 63% van de respondenten ziet het liefst evenveel levensmiddelen als gebruiksproducten in het Kerstpakket.
Uit de enqute die Bickery in 2006 hield onder haar eigen afnemers, blijkt dat zij op alle vier criteria; Assortiment, Persoonlijk Contact, Logistiek en Communicatie hoger scoort dan de branche. Vooral snelheid en kwaliteit van levering worden erg belangrijk gevonden. Op deze punten scoort Bickery een 8,8 en 8,5.

Ook werd in de enqute gevraagd naar de voorkeur voor het soort Kerstpakket, waarbij 53% van de genquteerden zegt de voorkeur te geven aan een traditioneel Kerstpakket. Kenmerkend voor dit pakket is het zeer gewaardeerde verrassingselement dat bij de andere pakketten ontbreekt. 16% Heeft het liefst een zelfgekozen cadeau via een site of brochure. Een andere 16% ontvangt graag een Cadeaubon, waarmee zij zelf een geschenk kunnen kopen. 9% Geeft aan dat zij het bedrag van het Kerstpakket liever aan een Goed Doel doneert. 6% Van de respondenten ontvangt het liefst een `belevenis', oftewel een `uitje', activiteit.

Het is een gemiste kans voor werkgevers, wanneer zij besluiten een gezamenlijke donatie aan bijvoorbeeld een Goed Doel te doen. Tenslotte is het Kerstpakket bedoeld als persoonlijk bedankje voor de inzet van de medewerkers het afgelopen jaar. Om ervoor te zorgen dat een cadeautje met Kerst wordt gewaardeerd, zijn met name creativiteit en aandacht van de werkgever zeer belangrijk. Dit wordt het best bereikt door een, met zorg samengesteld Kerstpakket met kwalitatief goede artikelen, afgestemd op de doelgroep.

Conclusie
Uit de enqute die door Bickery onder ontvangers van het Kerstpakket is verspreid, blijkt dat het originele Kerstpakket met 50% food en 50% non-food artikelen, met kop en schouders boven de andere cadeaus uitsteekt. Het verrassingsaspect en de persoonlijke dank die hiermee van de werkgever uitgaat, worden het meest gewaardeerd.


Deel: ' Traditionele Kerstpakket het meest gewaardeerde Kerstgeschenk '




Lees ook