Provincie Zuid-Holland

2 juni 1999

Staatssecretaris De Vries opent Transferium 't Schouw A44

Met een ferme handdruk bracht staatssecretaris mw. drs. J.M. de Vries vandaag een transferant tot leven. Op deze wijze opende zij het Transferium t Schouw A44 bij Leiden. Met de ingebruikname van het Transferium wordt een reeks verkeersmaatregelen in de omgeving van het Transferium afgerond waardoor buslijnen volgens een snelle en betrouwbare dienstregeling kunnen rijden. Vervoersbedrijf conneXXion is de exploitant van de busdiensten die halteren bij het Transferium in Leiden.

Het Transferium t Schouw A44 zal voornamelijk gebruikt worden door automobilisten die reizen vanuit de regio Amsterdam en vanuit de Bollenstreek richting Den Haag. Om de dagelijkse file op de A44 te ontduiken kunnen automobilisten bij het Transferium hun auto parkeren en verder gaan met de bus. Via een nagenoeg vrije busbaan volbrengt deze bus snel, comfortabel en voordelig het laatste deel van de reis. Voor automobilisten betekent dat minder last van files en geen problemen bij het vinden van een parkeerplek in het drukke Den Haag. Het Transferium staat niet op zichzelf rond een reeks van verkeersmaatregelen in de omgeving. Zo werd een busbrug over de Oude Rijn gebouwd en is aan de noordzijde van de N206 een vrije baan voor bussen richting Bollenstreek gemaakt. Aan de zuidzijde van de N206 is een soortgelijke oplossing voorzien. Bussen naar Leiden en Den Haag profiteren hiervan. Ook bij de op- en afritten van de A44 zijn maatregelen genomen om een goede doorstroming van busverkeer mogelijk te maken.

In de spits iedere 10 minuten een bus

In de spitsuren vertrekken de verschillende bussen om de 10 minuten vanaf het Transferium naar diverse eindpunten in Den Haag.

Vanaf Transferium t Schouw A44 rijden de volgende buslijnen richting Den Haag:

* 88, Oegstgeest Den Haag, eindpunt Houtrust
* 89, Leiden CS - Den Haag, eindpunt station Laan van Nieuw Oost-Indië

* 95, Noordwijk Den Haag, eindpunt station Hollands Spoor/Haagse Hogeschool

Vanaf Transferium t Schouw A44 rijden de volgende buslijnen richting Leiden:

* 32/35, Katwijk Leiden CS

* 55, Lisse Leiden

* 89, Den Haag Station Laan van Nieuw Oost-Indië Leiden CS

Transferiumkaart

Op Transferium t Schouw A44 parkeert men de auto gratis. Voor de overstap op de Transferiumbus betaalt men 8,- voor een Transferiumkaart. Deze kaart geeft recht op één retourreis tussen het Transferium en Den Haag.

Veiligheid voorop
Bij Transferium t Schouw A44 kunnen automobilisten straks gebruikmaken van toiletten en telefooncellen. Direct naast de wachtruimte bevindt zich een McDonalds restaurant, waar een kopje koffie genuttigd kan worden. Bovendien is het Transferium hierdoor de gehele dag levendig, wat weer een belangrijk aspect is voor de veiligheid. Sowieso heeft veiligheid van het Transferium veel aandacht gekregen. Zo is het complex goed verlicht en zijn er continu cameras in gebruik.

Publieksdag 5 juni
Op zaterdag 5 juni aanstaande is het de beurt aan het gebruikerspubliek. Op en rondom het terrein van het Transferium worden dan tal van activiteiten georganiseerd voor groot en klein. De kleintjes kunnen bij McDonalds rondspringen op het luchtkussen, zich laten schminken tot een clown of deelnemen aan diverse spelletjes zoals bowlen, skippybalrace, spijkerbroek hangen, ringwerpen en ijsballen gooien. De overige bezoekers kunnen handboogschieten en genieten van een adembenemende goochelshow of gratis reizen in de Transferiumbus. Als klap op de vuurpijl worden er onder de kinderen die meedoen aan de spelletjes maar liefst 130 prijzen verlood, waaronder cameras, horloges en heuptasjes.

Deel: ' Transferium 't Schouw A44 geopend '