NMBS

28 april 1999

Travelling Day, de spoorwegdag op zaterdag 8 mei

Op zaterdag 8 mei organiseert de NMBS een nieuw evenement, de Travelling Day. Die dag staan vijf van de grootste stations van het land, Antwerpen-Centraal, Gent-Sint-Pieters, Brussel-Zuid, Luik- Guillemins en Charleroi open voor een bezoek. Het publiek kan er ontdekken welke projecten de NMBS in petto heeft voor de toekomst, hoe de spoorweg in elkaar zit, welke reisformules de NMBS aanbiedt of welke personeelsbehoeften er zijn. Allerlei materieel staat op de perrons klaar voor een bezoek. De hele dag door zijn er animaties, waar film en treinen de rode draad zijn. De toegang is gratis, de treinrit er naartoe is ook afgeprijsd.

Travelling Day? De link naar het Engelse ’to travel’ is natuurlijk vlug gelegd. Maar in het filmjargon bestaat er ook een term ‘travelling’ en die slaat op een lang shot van een scène waarbij de camera meebeweegt. De kijker krijgt een goed overzicht van wat er allemaal gebeurt. En dat is nu net de opzet van de Travelling Day van de NMBS: het publiek een duidelijk beeld geven van de NMBS en al haar verschillende activiteiten. En er bestaat nog een link tussen de trein en de film: er bestaan immers genoeg films waarin de trein een voorname rol speelt en op het Filmfestival van Cannes wordt naast de ‘Gouden Palm’ door een vakjury eveneens een ’Gouden Spoor’ uitgereikt voor de beste film met een trein erin.

De vijf voornaamste stations van het land zullen ter gelegenheid van deze Travelling Day in een feestelijk kleedje worden gestoken. Overal is er naast de geplande animatie voor jong en oud, de mogelijkheid om nader kennis te maken met het bedrijf NMBS en haar activiteiten. Door middel van tentoonstellingen, voorstellingen van treinmaterieel, maquettes en bezoeken kan het publiek een beter inzicht krijgen in de reisformules, de dagelijkse werking en de toekomstprojecten van de NMBS.

Zowel in Antwerpen, Gent, Brussel-Zuid, Luik als Charleroi, zal daarenboven een stand voorzien zijn waar belangstellenden kunnen kennismaken met de verschillende beroepen bij de NMBS en dan informeren naar een eventuele loopbaan.

Een forum voor alle publiek

De doelgroep van deze Travelling Day bestaat niet alleen uit de honderdduizenden pendelaars. Uiteraard zijn zij welkom om samen met vele anderen te ontdekken hoe de NMBS het treinverkeer nog wil verbeteren om klaar te zijn voor de 21ste eeuw. De NMBS wil een juist beeld scheppen van de spoorwegonderneming en meer uitleg geven over de verschillende projecten die op stapel staan. De Travelling Day richt zich ook op potentiële en occasionele klanten: de NMBS wil hen wijzen op de talrijke voordelen van het treingebruik.

Tenslotte zijn er ook de mogelijke toekomstige werknemers, aan wie die dag een duidelijk beeld kan worden geschetst van de maatschappij waarbij ze eventueel een carrière willen uitbouwen.

Het mag duidelijk zijn dat de NMBS een dynamische onderneming blijft met projecten die zowel een oplossing kunnen bieden voor het mobiliteitsvraagstuk als tegemoetkomen aan de steeds hoger wordende kwaliteitseisen van de klant. Ondanks de moeilijkheden van vorig jaar tracht de NMBS een aantrekkelijke treindienst aan te bieden en tegelijkertijd talrijke aanpassingswerken op het net uit te voeren met het oog op een nog betere service in de toekomst.

In de stations…

Elk van de vijf stations ontvangt eenzelfde algemene tentoonstelling over de nationale projecten en de toekomstplannen van de NMBS, waarin een regionaal – en dus lokaal verschillend – gedeelte vervat zit.

De expo is ingedeeld in vier ‘themagebieden’ waar het publiek voor meer specifieke informatie terecht kan.

Allereerst is er een onthaalstand, waar men onder meer het Travelling Day-krantje en het dagprogramma kan verkrijgen.

Daarnaast wordt een overzicht geboden van het NMBS-aanbod. De bezoeker kan hier meer informatie krijgen over de verschillende formules om in binnen- en buitenland te reizen, hun kostprijs, reservaties, …

De NMBS wil de afspraak met de toekomst niet missen. Dit wordt duidelijk wanneer we het themagebied "Zoom op de NMBS" nader bekijken.

Niet alleen kan je hier alle basisinformatie over de activiteiten van de NMBS bekomen, of over de trein en al haar troeven in heel de mobiliteitsproblematiek. Belangrijk is hier vooral de informatie die wordt verstrekt aangaande de toekomstprojecten van de NMBS, algemene projecten om het treingebruik te stimuleren. Daarnaast kan je hier ook meer leren over het treinmaterieel, de nieuwste aankopen of de moderniseringsprojecten. En, niet te vergeten, experts staan ter beschikking om uit te leggen hoe een station, een spoorlijn of een trein functioneert.

Tenslotte kan je op deze Travelling Day te weten komen welke rol de NMBS speelt op de arbeidsmarkt. De NMBS is immers één van de belangrijkste werkgevers van het land. Dit wordt onmiddellijk duidelijk gemaakt in de presentatie van het jobaanbod en de specifieke behoeften in elke regio. En, voor de geïnteresseerden, bestaat zelfs de mogelijkheid om te spreken over een mogelijke carrière bij de NMBS.

Even voorstellen…

In de verschillende stations worden de pronkstukken van het wagenpark van de NMBS tentoongesteld. In Antwerpen is dit helaas niet mogelijk omwille van de ingrijpende werken voor de aanleg van de noord-zuidverbinding. Maar de bezoekers van dit mooie station kunnen door middel van maquettes wel kennismaken met de indrukwekkendste exemplaren van het reizigersmaterieel. Ook de grootse plannen voor het station van Antwerpen maken het bezoek meteen ook de moeite waard: de indrukwekkende werken (die op 8 mei ook werkelijk aan de gang zullen zijn) en de maquette van het station geven reeds een goed beeld van hoe het vernieuwde Antwerpen-Centraal er in de volgende eeuw zal uitzien.

Elders kan het grote publiek niet alleen kennis maken met de Thalys (enkel in Brussel-Zuid) of de Eurostar, ook de allermodernste locomotief 13, de gemoderniseerde M 4-rijtuigen, de I 11 rijtuigen (eerste en tweede klas), internationale slaaprijtuigen of bar- en disco-rijtuig kunnen bezocht worden.

De bezoekers kunnen ter gelegenheid van deze Travelling Day ook enkele van de zenuwcentra van het dagelijks functioneren van de NMBS bezoeken. Seinhuizen, gewestelijke verkeersleiding of in Brussel-Zuid het Travel Centre zetten hun deuren wijd open.

Er is, behalve de voorstelling van de NMBS in al haar gedaanten, ook animatie voorzien voor jong en oud. In deze animatie zal het verband gelegd worden tussen de film en de trein. Om de sfeer te verzekeren zal een muzikant het gebeuren opfleuren. Het publiek kan deelnemen aan een filmspel. Telkens tien kandidaten zullen vragen moeten beantwoorden over korte stukjes film die worden getoond. De winnaar van dit spel krijgt een mooi NMBS-geschenk. Speciaal voor de kinderen is er een stand waar ze kunnen worden geschminkt als een filmfiguur (de Leeuwenkoning, Batman, Assepoester of een landschap met een trein). Tenslotte zal een ‘schijnopname’ voor een humoristische noot zorgen. Dit komisch theater met vier acteurs en figuranten uit het publiek simuleert een filmopname, een vertrek- of aankomstscène van een reis.

Een ander belangrijk onderdeel van deze Travelling Day is de Travelling Pass. Dit is de handleiding voor het bezoek aan het station, de verschillende stands, activiteiten en tentoonstellingen. Daarnaast bevat de Travelling Pass een wedstrijd waarbij de bezoekers een aantal vragen over de NMBS krijgen. De antwoorden op deze vragen zijn te vinden in de verschillende tentoonstellingen in de stations. Met deze wedstrijd zijn prachtige hst-, Thalys- en Eurostar-reizen te winnen.

De Travelling Day kan natuurlijk het best bezocht worden met de trein. Speciaal voor deze dag, genieten de bezoekers een belangrijk voordeel op hun treinticket naar deze 5 stations. Op een retourtje krijgt iedereen 60% korting, en men betaalt maximum 250 frank (dus ook wanneer de prijs van uw ticket met korting heen en terug de 250 frank overschrijdt).