Vakvereniging Voor Machinisten en Conducteurs

maandag 18 januari 1999

Morgen rijden er waarschijnlijk wederom geen treinen in een deel van Nederland. Oorzaak is het feit dat afspraken die op 7 januari in Lelystad zijn gemaakt tussen de VVMC en het plaatselijke management, niet worden nagekomen.

De afspraak is, dat de in 1999 opgebouwde verlofaanspraken, zonder voorwaarden gegarandeerd in 1999 zouden worden verleend. Het bleek noodzakelijk deze afspraak te maken om te voorkomen dat op 8 januari acties zouden komen. Nu blijkt uit het bevestigingend schrijven, dat de afspraken op 7 januari gemaakt, niet door de directie van NSR worden nagekomen. Weer worden er voorwaarden gesteld aan het verstrekken van verlof en verdere aanspraken. Tegelijk wil men een machinist met een beperkte bevoegdheid introduceren die met een minimum aan opleiding en ervaring (40 - i.p.v. 200- meerijdagen) reizigers moet gaan vervoeren. Dit als oplossing van het personeelstekort. Duidelijk was afgesproken dat deze optie zou komen te vervallen.

Met dit gedrag van de NSR directie roept zij het onheil over zich af. Gezien het feit dat het tekort aan machinisten en conducteurs een landelijk fenomeen is, speelt de directie met vuur door de signalen van het personeel niet serieus te nemen. Hiermee riskeert zij, dat andere standplaatsen zich solidair zullen verklaren met hun collegae in Lelystad en dat de vlam in de pan slaat. De VVMC neemt dan ook geen enkele verantwoording voor de eventuele gevolgen van dit te voeren NSR beleid, nu deze directie geen waarde meer hecht aan afspraken gemaakt met haar personeel.

Het Hoofdbestuur

Deel: ' Treinstaking in deel van Nederland '