Vereniging Nederlandse Gemeenten

Tsjechische belangstelling voor Nederlands minderhedenbeleid

Eind februari organiseert de VNG een studiebezoek over lokaal minderheden- en vluchtelingenbeleid voor trainers van een Tsjechische bestuursacademie. Begin juni vindt een soortgelijk studiebezoek plaats voor gemeentebestuurders. De studiebezoeken maken onderdeel uit van een door de Tsjechische lokale bestuursacademie FALA opgezet project dat als doel heeft op gemeentelijk niveau een minderhedenbeleid op te zetten.

Bijzonder is dat het initiatief van Tsjechische zijde komt. Veel Nederlandse gemeenten die een stedenband hebben met een Tsjechische partner proberen al jaren het onderwerp bespreekbaar te maken. In bijna alle gevallen is dit tevergeefs. Vorig jaar stelde de Tweede Kamer vragen aan minister van Aartsen over het besluit van de Tsjechische gemeente Usti nad Labem over een omheining om een wijk van Roma-zigeuners. Dit is een van de voorbeelden van de wijze waarop Tsjechische gemeenten met minderheden omgaan. De loco-burgemeester van de gemeente Usti nad Labem zal aan het bezoek van juni deelnemen.

Het vijfdaagse studiebezoek dat maandag 22 februari 1999 van start gaat, bestaat onder meer uit een bezoek aan het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) en het asielzoekerscentrum Leiden. Verder wordt de gemeente Utrecht bezocht die probeert het onderwerp minderhedenbeleid bij haar Tsjechische partnerstad Brno op de agenda te zetten.Tijdens dat bezoek staat de situatie van Roma-zigeuners in Nederland centraal. Ook wordt nog een bezoek gebracht aan de gemeente Delft met als onderwerpen het inburgeringstraject, de stichting Vluchtelingenwerk en zelf-organisaties van vluchtelingen.

Met de opgedane kennis zullen de trainers van de FALA een module ontwikkelen waarmee zij in Tsjechische gemeentebestuurders en ambtenaren gaan trainen in de opzet van een lokaal minderhedenbeleid.

18 februari 1999

Deel: ' Tsjechische belangstelling voor Nederlands minderhedenbeleid '