Tulpenrallye viert 50-jarig bestaan

(30 Maart 1999)

PERSBERICHT:

De International Historic Tulpenrallye gaat op 12 april a.s. van start in Noordwijk bij het Grand Hotel 'Huis ter Duin', met meer dan 200 deelnemers in klassieke auto's die allen zijn gebouwd voor 1972. De equipes zijn verdeeld over drie klassen: de sportklasse, waarin om de Coupe Rallye des Tulipes wordt gestreden, de toerklasse, voor de minder ervaren deelnemers en de dit jaar nieuwe Vintage klasse met daarin een aantal zeer bijzonder auto's die zijn gebouwd voor 1940. De route zal voor het grootste deel worden verreden in Duitsland, daar Berlijn als keerpunt van de rally zal fungeren. De Tulpenrallye viert in 1999 haar 50-jarig bestaan, daar de rally in 1949 voor het eerst werd georganiseerd.

De geschiedenis
In 1949 wordt op initiatief van Lex van Strien, Piet Nortier, Maurice Gatsonides en een groot aantal anderen door de R.A.C. West de eerste Tulpenrallye georganiseerd. Het is een ster-rit naar het voorbeeld van de Monte Carlo RaIlye. Er wordt in de rally nauwelijks een klassement opgemaakt, dit wordt vooral bepaald door de slotproef op het Circuit van Zandvoort. In de jaren daarna ontwikkelt de rally zich snel; de orga-nisatie is zeer inventief in het bedenken van systemen (zoals het bol-pijl route systeem) die thans nog steeds in de rallysport worden gebruikt. De rally bestaat meestal uit een route van 3 a 4000 km die voornamelijk in Frankrijk (de Vogezen en soms ook de Alpen) wordt verreden. In de jaren zestig gaat het bijzonder goed met de rally; het is een van de bekendste rally's in Europa die meetelt voor het Europees Kampioen-schap en vrijwel alle fabrieken zijn vertegenwoordigd met fabrieks-inschrijvingen. Grote namen als Timo Makinen, Vic Elford, Rauno Altonen, Roger Clark, Jean Claude Andruet, Gilbert Staepelaere, Walter Rohrl en de dames Rosemary Smith, Pat Moss en Marie Claude Beaumont sieren de erelijst van de Tulpenrallye.

In de jaren zeventig wordt de organisatie geconfronteerd met het feit dat er in Frankrijk geen vergunning meer wordt afgegeven voor de rally. Het evenement wordt meerdere malen afgelast, en in 1973 volgt een eenmalig avontuur naar Polen. In 1979 neemt de AMAC het evenement over, en dan volgen vele succesvolle edities die op basis van het 1 dags concept in Nederland in de omgeving van Amersfoort en Barneveld worden verreden. Aan het einde van de jaren tachtig ontstaat hier verzet tegen en wordt het steeds moeilijker om vergunningen en de medewerking van de overheid te krijgen. Sinds 1992 organiseert de AMAC daarom weer de Tulpenrallye voor klassieke auto's, waarbij grotendeels het concept en de systemen uit de jaren zestig wordt gebruikt.

Boek '50 jaar Tulpenrallye'
In een nauwe samenwerking tussen de Europese Bibliotheek en de AMAC wordt een boek uitgebracht over de 50 jarige historie van de Tulpenrally. Het is een fraai uitgevoerd boek van ongeveer 200 bladzijden, met bijna 250 foto's. Vele unieke foto's zijn in het boek opgenomen, waarvan een aantal in kleur. Het boek beschrijft alle 46 edities van de rally, en gaat daarnaast in op speciale onderwerpen zoals de slotproef op het Circuit van Zandvoort, de officials en de geestelijke vader van de Tulpenrallye: Piet Nortier. Daarnaast is een losse bijlage geproduceerd, met daarin opgenomen de volledige deelnemerslijsten, en een aantal foto's en illustraties, van alle edities van het evenement. Het boek is vanaf eind April te koop in de boekhandel, doch kan tevens worden gekocht bij de finish van de rally in Noordwijk op 17 april.

De deelnemers
Onder de deelnemers dit jaar bevindt zich een aantal winnaars van eerdere edities van het evenement: Bert Dolk, winnaar van de Tulpenrallye in 1973, in een Jaguar XK 150 DHC uit 1959, de winnaar van de Tulpenrallye in 1983, Renger Guliker, in een Fiat 1600S Cabrio uit 1964 en de winnaars van de Tulpenrallye 1994, de Denen Hilmar Andersen en Henning Friborg met Volvo 123GT uit 1967. Tot de Nederlandse deelnemers die een kans maken op een hoge klassering behoren in ieder geval vader en zoon Dries en Dick Jetten (de familie Jetten heeft het record van het grootste aantal starts in de rallye, met vader Piet Jetten, Dries Jetten en neef Andre Jetten) met een bijzonder fraaie geheel gerestaureerde Ferrari 250 GT uit 1957, Eric Leerdam en Hans Gordijn met Ford Lotus Cortina uit 1965, Aernout Lindner en Maarten van Kekem met BMW 2002 uit 1969, Bart Rietbergen en Ben Roetgerink met Alvis Speed 25 uit 1939 (startnummer 1) en Loek de Rooij - Peter Bezemer met Austin Mini Cooper uit 1967. Don van der Vaart, goed voor een hoge klassering in de edities van de afgelopen jaren, werkt hard aan een Opel Kadett Coupe uit 1967 die hij aan de start wil brengen, met navigator Andre Jetten. Ook Constantius Steger is na een afwezigheid van een jaar weer aan de start, samen met de Belg Jean van der Eist in een Jaguar XK 120SE uit 1954.

De Nederlandse favorieten worden gecompleteerd door Linus Verhoeks en Jan Berkhof met Volvo PV544 uit 1964, Adrie Brugmans en Jaap Daamen met Alfa Romeo Giulia Sprint uit 1964 en Karel Westerman met Martin Roosenboom in een Porsche 356B uit 1963. Buitenlandse kanshebbers voor een hoge klassering zijn de Britten Mike Comwell en Colin Francis met Porsche 356 uit 1964, Horst Deumel en Willi Potjans (Duitsland) met BMW 2000 ti uit 1967, de Belgen Gilbert Wilssens en Filip de Munck met MGA Coupe uit 1957 Martin Pettitt en Brian Parker met Rover 90P4 Saloon uit 1958, Peter Pratt en Julie Eaglen (GB) met de bekende Triumph TR2 (1954), Philip Prettejohn / Malcolm MacKay met Jaguar E-Type 1954, Neil Wilson en John Buffum (GB) met Porsche 3565C uit 1964 en de succesvolle Duitse equipe Franz Zapfe - Anja Bogershausen met Mercedes 220 SE b uit 1962. Neil Revington en Tony Caldwell (GB) komen aan de start met een ex-fabrieks Triumph TR4 die in 1962 (met Vic Elford) en 1963 aan de Tulpenrallye heeft deelgenomen. Ook uit Noorwegen komen twee ervaren equipes naar Noordwijk: Monty Karlan en Frank Hussey, met Porsche 911S uit 1968, en Rolf Lie en Tom Granli MGB Roadster uit 1963.

Vintage klasse
De Vintage klasse wordt dit jaar voor het eerst verreden, en staat open voor auto's die voor 1945 zijn gebouwd. De auto's die in deze klasse van start gaan zijn twee Bentley's 3.5 Litre uit 1934, een MG TA Midget uit 1937, een Alvis 4.3 1936, een Bentley 41/4 Litre uit 1937, een 4.5 Litre LeMans Bentley uit 1930 en een 1938 Jaguar SS1000. Een zeer bijzondere auto is de, door Maus Gatsonides geconstrueerde, Mercury Kwik-1 uit 1938 van Bert Kersten en Tony Baalman.

Overige deelnemers
Tot de kanshebbers in de toerklasse behoren in iedere geval de broers Ton en Geerd van Helden van het Autotron in Rosmalen met de ex-Stirling Moss Mercedes 300 SL Gullwing uit 1967, Jaap Nooij - Mieke van Zon met Saab 96GT Sport 1964 en de journalisten Geert Hein van der Neut en Frank Verhoeven met de Austin A30 Saloon uit 1953. De Dames-equipe Titia Westerhof en Anja van der Marel gaan dit jaar op jacht naar hun zevende Coupe des Dames titel, de eerste was in 1979, en zullen het daarin op moeten nemen tegen Lilian van der Vaart en Mieke Tijsterman met DAF 55 Marathon 1971, Eveline Stalling en Esther te Hassebo met Alfa Romeo Giulia 1300S uit 1971en Emma Colette en Ineke Mouthaan met een Citroen 15-6H uit 1954.

De route
De rally zal van start gaan en finishen bij het Grand Hotel 'Huis ter Duin' in Noordwijk. Op maandag 12 april zullen aan de boulevard in Noordwijk de laatste auto's aan een technische keuring worden onderworpen, terwijl de deelnemers de laatste
inschrijvings-formaliteiten regelen aan de start-tafel en de verschillende route-documenten ontvangen.

De start zal vanaf twaalf uur in Noordwijk plaats vinden, waarna de route op deze eerste dag onder meer zal voeren via Barneveld, waar de moderne versie van de Tulpenrallye in de tachtiger jaren werd verreden. De finish zal deze dag reeds in Duitsland, in Munster, zijn. De tweede dag, dinsdag 13 april, voert de route via een lunch in Arolsen en de bergen van de Harz naar Sangerhousen in het oosten van Duitsland. Op woensdag 14 april bereiken de deelnemers via een lunch in Ludwigsfelde de nieuwe Duitse hoofdstad: Berlijn.

Via een route van ruim 30 kilometer, met onder meer een controle bij het voormalige Checkpoint Charly' komen de rally-equipes bij de Alexanderplatz waar de finish voor die dag plaats zal vinden. Alle deelnemers zullen in Berlijn overnachten in het Forum Hotel, terwijl het diner plaats zal vinden in de Fernsehturm, die haar 30-jarig jubileum in 1999 viert.

Op donderdag 15 april verlaten de deelnemers Berlijn via een route langs de Pariserplatz, waarbij zij over een deel van de oude Avus Ring zullen rijden. Hierna arriveren de equipes in het Hollandisches Viertel van Potsdamm, voor een route-controle met koffie. De lunch is op deze dag gepland in Elbingerode, waarna een zware etappe is uitgezet door het Sauerland richtring Winterberg. Op vrijdag 16 april voert de route ook nog via het Sauerland, waarna de rally-teams via een lunch in Morsbach uiteindelijk weer in Nederland zullen arriveren, voor het diner en overnachting in Hotel-Kasteel 'Bloemendal' in Vaals.

Voor de laatste dag, zaterdag 17 april, is een route uitgezet door Nederland van Vaals naar Noordwijk. De lunch op deze laatste dag zal worden gehouden bij Brooklands Classic Cars in Veenendaal. Vanaf ongeveer drie uur 's middags arriveren de equipes dan, via een route-controle bij de 'Keukenhof' in Lisse, bij het Grand Hotel 'Huis ter Duin' in Noordwijk. Hier wordt vanaf acht uur 's avonds de feestelijke prijs-uitreiking en het slot-diner gehouden.

Organisatie
De Tulpenrallye wordt georganiseerd op basis van de International Events Code van de F.I.V.A. (Federation International des Vehicules Anciens). Deelnemende auto's moeten gebouwd zijn voor 31 december 1971, terwijl de organisatie de voorkeur geeft aan auto's van 1968 of ouder. De auto's moeten voorzien zijn van een F.I.V.A. identity card. De rally zal bestaan uit een aantal trajecten op basis van het bol-pijl systeem, en verschillende kaartlees-systemen. Ervaren equipes kunnen starten in de sportklasse, waarin ook een aantal regelmatigheidsproeven met geheime tijdcontroles zijn opgenomen. Daarnaast kent het evenement een toerklasse en een vintage klasse waarin de route-opdrachten iets minder gecompliceerd zijn en de totale afstand 2-300 kilometer korter is. De totale afstand van deze Tulpenrallye is ruim 2300 kilometer.

Deel: ' Tulpenrallye viert 50-jarig bestaan '