COMPILER OPTIMALISEERT EMBEDDED JAVA-APPLICATIES

TurboChai compiler van HP maakt 'embedded' Java-applicaties tot twintig maal sneller.

Amstelveen, 10 maart 1999 - Tijdens de Embedded Systems Conference in Chicago (VS) heeft Hewlett-Packard de TurboChai Java-compiler geïntroduceerd. Het betreft een 'ahead-of-time' compiler die Java-applicaties geheel of gedeeltelijk omzet in ANSI C broncode. Daarna kunnen ontwikkelaars hun favoriete C-compiler gebruiken om geoptimaliseerde 'native' programmacode te genereren. De snelheid van Java-applicaties kan hierdoor met een factor twintig oplopen terwijl het geheugenbeslag aanzienlijk afneemt. Daarmee is TurboChai vooral van belang voor ontwikkelaars van 'embedded' software.

Tests wijzen uit dat ook voor 'embedded' toepassingen in kleine apparatuur geldt dat 80 procent van de tijd wordt besteed aan de interpretatie en uitvoering van 20 procent van de programmacode. De overige broncode wordt slechts sporadisch gebruikt. De zogenoemde 'just-in-time' compilers zijn hier in het nadeel. Die moeten dezelfde code immers steeds opnieuw omzetten. TurboChai vertaalt de veelgebruikte - of alle - programmadelen via een geoptimaliseerde C-compiler eenmalig naar machinecode alvorens die als embedded applicatie in apparatuur wordt geïmplementeerd.

Omdat de compilatie vooraf geschiedt, is er alle tijd om tot een optimale 'native' code te komen. Na implementatie wordt vervolgens op twee fronten snelheidswinst geboekt. Allereerst hoeft voor de verwerking van de gecompileerde code de traditionele 'just-in-time' compiler niet meer te worden gestart terwijl de 'native' programmacode direct - dus zonder vertaalslag - geschikt is voor uitvoering.

De software-ontwikkelaar heeft zelf in de hand welke delen van de broncode worden gecompileerd en welke niet. Zo kan voor iedere situatie de optimale verhouding tussen geheugengebruik en snelheid worden bereikt. De TurboChai Java-compiler is direct beschikbaar voor Windows NT en HP-UX 10.20 ontwikkelomgevingen.

TurboChai maakt deel uit van de Chai productfamilie van HP. Chai omvat instrumenten waarmee met behulp van de programmeertaal Java en op basis van de huidige Web-standaards 'intelligente' interactie tussen apparatuur met 'embedded' software kan worden gerealiseerd. Andere Chai-producten zijn ChaiVM en ChaiServer. ChaiVM is door Microsoft in licentie genomen om te worden geïntegreerd met het besturingssysteem voor portable apparatuur Windows CE.

Meer informatie over producten van HP voor 'embedded' toepassingen is te vinden op https://www.chai.hp.com.

Hewlett-Packard levert één van de breedste productportfolios op het gebied van informatie-technologie. Naast computersystemen heeft HP software, randapparatuur, complete Internet- en intranetoplossingen, communicatieproducten en test- en meetapparatuur. Met 122.800 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Informatie van Hewlett-Packard is te vinden op: www.hp.nl.

(Niet voor publicatie)
Voor meer informatie over dit bericht:
John Wiltschut
john_wiltschut@hp.com

Dit bericht is beschikbaar via www.hp.nl/pers; in het Engels via: www.newsdesk.com.

Deel: ' TurboChai compiler van HP voor snelle Java-applicaties '