Rotterdams Conservatorium

Turkse musici openen themaweek

Op maandag 11 oktober 1999 geven vier Turkse muzikanten een concert in het Rotterdams Conservatorium. Zij openen hiermee een lesweek die in het teken staat van Turkse muziek. Semih Akiran, Esin Ozsan,Taner Erkek en Suleyman Unver hebben speciaal voor deze gelegenheid het ensemble samengesteld. Het concert begint om tien uur en is gratis te bezoeken. De Turkse gasten geven naast het concert ook workshops. Daarin behandelen zij verschillende instrumenten, waaronder de baglama.

De Turkse week is bedoeld om studenten van de afdeling Schoolmuziek kennis te laten maken met de klanken en ritmes van Turkse muziek. Uiteindelijk moeten zij in staat zijn elementen van deze muziek te verwerken in hun lessen in en om Rotterdam. Alle lessen, waaronder muziekgeschiedenis, instrumentale lessen, zang en Culturele en Kunstzinnige Vorming, zijn dan ook naar het thema vertaald. Op de laatste dag van de week, vrijdag 15 oktober, geven de studenten zelf een concert. Hiermee wordt de week afgesloten.

De afdeling Schoolmuziek van het Rotterdams Conservatorium leidt studenten op tot muziekdocent in het lager en middelbaar onderwijs. Bijzondere aandacht wordt gegeven aan de aansluiting bij de multiculturele samenleving. De Turkse themaweek is een eerste stap naar de intergratie van allochtone muziekstijlen in het onderwijs. Naar verwachting zal in de toekomst muziek uit andere landen centraal worden gesteld.

Openingsconcert Turkse week:

Semih Akiran (snaarinstrumenten en zang), Esin Özsan (zang), Taner Erkek (toetsen) en Süleyman Ünver (toetsen).

Maandag 11 oktober 1999 om 10.00 uur in het Rotterdams Conservatorium, Pieter de Hoochweg 222, 3024 BJ Rotterdam, T 010 - 476 73 99. Toegang gratis.

Afsluitingsconcert Turkse week:

Studenten Rotterdams Conservatorium, afdeling Schoolmuziek.

Vrijdag 15 oktober 1999 om 15.00 uur in het Rotterdams Conservatorium. Toegang gratis.

Deel: ' Turkse musici openen themaweek in Rotterdam '