FNV

Tweede FNV-wachtkamer-enquête van 12 t/m 16 april

Tweede FNV-wachtkamer-enquête van 12 t/m 16 april Vervolgonderzoek ook bij uitvoeringsinstellingen

De FNV gaat door met haar onderzoek naar de wensen van de klanten van sociale zekerheid en arbeidsbureaus. In de week van maandag 12 tot en met vrijdag 16 april organiseert de vakcentrale voor de tweede keer een grote enquête in de sociale zekerheid. In vijfentwintig plaatsen worden enkele honderden mensen ondervraagd over hun wensen. De Tweede Grote Wachtkamer-enquête richt zich nu niet alleen op Centra voor Werk en Inkomen (CWI.s), maar ook op uitvoeringsinstellingen zoals het Gak, sociale diensten, arbeidsbureaus en arbeidsintegratie. Daarmee wil de grootste vakcentrale haar inzicht verdiepen in de wensen van klanten, om zo bij te dragen aan een verbetering van de klantenparticipatie bij de instellingen.

De FNV is nu vooral geïnteresseerd in de mening van de klanten over het al dan niet afsluiten van contracten en het systeem van fasering. Cliënten van de sociale zekerheid en arbeidsbemiddeling worden ingedeeld in vier fasen, van zeer kansrijk tot onbemiddelbaar. Dit heeft ook gevolgen voor bijvoorbeeld het recht op scholing.

De enquête wordt gehouden in onder meer Amsterdam, Alkmaar, Doetinchem, Enschede, Almelo, Apeldoorn, Zwolle, Assen, Meppel, Groningen, Winschoten, Leeuwarden, Utrecht, Haarlem, Rijswijk, Rotterdam, Delft, Goes, Middelburg, Breda, Eindhoven, Venlo, Tegelen en Weert.

De tweede wachtkamer-enquête is een activiteit van FNV vakcentrale en regio.s en een aantal bonden. Eind vorig jaar hield de FNV al een grote wachtkamer-enquête bij de CWI.s. Daaruit bleek toen dat de meeste klanten (66 procent) niet wisten dat ze werden ingedeeld in een van de vier fasen.

Deel: ' Tweede FNV-wachtkamer-enquête '