ROVER

Tweede Kamer wil geld voor reizigersorganisatie

Minister Netelenbos moet met de spoorbedrijven praten om financiele ondersteuning te geven aan een consumentenorganisatie voor reizigers. Dit staat in een motie van Groen Links die de Tweede Kamer vandaag heeft aangenomen.

De Tweede Kamer vindt het een taak van overheid en vervoerders om via een sterke consumentenorganisatie de belangen van de reizigers meer gewicht te geven.

ROVER-voorzitter Rudy Schoonveld is "zeer gelukkig met deze motie. We zijn een organisatie van bewuste reizigers, die heb je zeker nodig om het imago van het openbaar vervoer positiever naar voren te laten komen." Met meer geld kan ROVER ook de kwaliteit van de dienstverlening vaker onderzoeken. "Dat prikkelt de bedrijven om beter te presteren, maar geeft ook de overheid informatie om een vervoerbedrijf te beoordelen. Heel belangrijk, want de overheid geeft veel geld uit aan de infrastructuur en aan het rijden van treinen op onrendabele lijnen."

Schoonveld ziet ook een belangrijke rol voor ondersteuning van de ROVER-afdelingen. "Reizigers dragen veel suggesties aan voor beter openbaar vervoer. Maar dan hebben we wel mensen nodig om de stem van de reiziger te laten horen als overheden programma's van eisen voor een aanbesteding maken. Goede eisen leiden tot een betere dienstverlening en meer gebruik van het openbaar vervoer. Zo wordt het overheidsbeleid uitgevoerd."

De motie is vorige maand ingediend bij de behandeling van een nota over spoorvervoer in de volgende eeuw. Door concurrentie en een zich terugtrekkende overheid moet de reiziger een sterkere stem krijgen.

De Tweede Kamer vraagt de minister om met de spoorvervoerders te overleggen over "voldoende financiele steun aan een consumentenorganisatie voor reizigers" maar noemt ROVER niet met name.

ROVER wil binnenkort met de minister praten over uitvoering van de Tweede Kamer-motie.

Amersfoort, 26 oktober 1999

Deel: ' Tweede Kamer wil geld voor reizigersorganisatie '