Tom Coronel

7 Oktober 2001: Tweede plaats voor Tom Coronel tijdens finaleraces

Tom Coronel heeft tijdens de sprintrace in het Libertel Vodafone DTCC een tweede plaats gehaald. De Huizenaar moest alleen de Renault Clio van Phil Bastiaans voor zich dulden. De overige twee Coronel broers vielen allebei in de openingsfase al uit. Gaby Uljee, de vierde - welliswaar onofficiële - Coronel wist de race op een keurige vijfde plaats uit te rijden.

De tweede race van de dag begon met een enorme crash op het rechte stuk. Vanuit een rollende start ging het veld veel te voortvarend van start. Vier dik ging het richting Tarzan toen er een massacarambolage ontstond waarbij de auto's als in een flipperkast tussen de vangrails heen en weer geslingerd worden. Door de enorme chaos op de baan werd de race door middel van een rode vlag gestaakt. Voornaamste slachtoffers waren Frans Verschuur en Cor Euser die allebei hun auto's afschreven en dan ook niet deelnamen aan de herstart. De eerstgenoemde stapte nog even in de dokters auto, maar dat het achteraf nog meeviel bleek uit het feit dat Verschuur nog voor de herstart al weer druk discussiërend in de pitstraat werd gezien.

De herstart verliep een stuk rustiger. Zelfs iets te rustig voor Tom aangezien hij terugviel naar de zevende plaats. Ondertussen passeerde zijn tweelingbroer Tim zijn ega Gaby Uljee. In de tweede ronde verremde Tom zich in tijdens een uitremactie op de Lexus van Paul van Splunteren. Tom wist de auto op de baan te houden en zich nog enkele plaatsen te winnen. In de vijfde ronde was het definitief voorbij toen de Huizenaar rechtdoor ging in de Tarzanbocht. De BMW raakte vast in het grind waardoor de race voor Tom over was. "De watertemperatuur liep op, maar ik schoot er af in de Tarzan omdat ik iets te enthousiast was om plaatsen goed te maken", aldus Tom. Op de vraag of hij teleurgesteld was over het verloop van het seizoen antwoorde Tom negatief. "Nee, ik ben helemaal niet ontevreden. Natuurlijk heb ik de nodige pech gekend maar we hebben dit seizoen erg close geraced. Aan het begin van het seizoen heb ik al gezegd dat de top van het DTCC allemaal van internationale klasse zijn. Ik weet zeker dat ze ook in het buitenland kunnen winnen".

Ondertussen gingen Tim Coronel en zijn vriendin Gaby Uljee door met een fel gevecht waarbij Tim een aantal fraaie driftacties met de Lexus liet zien. Gaby liet ook haar kunsten zien door even tegen de kofferbak van de Lexus te leunen. Het gevolg was dat Tim spinde en Gaby dus een plaatsje opschoof. Tim spinde nogmaals toen hij de flink aangeslagen Lexus (vanwege crashes in de eerste race en de afgebroken start van de tweede race) in het rechte spoor wilde zetten. Hij kreeg het daarna nog zwaar te verduren en moest alle zeilen bijzetten om te voorkomen dat zijn oudste broer Raymond hem ook nog voorbij kwam. Gaby Uljee zou met een fraaie vijfde plaats de 'Coronel Cup' winnen, gevolgd door Tim die uiteindelijk negende werd en Raymond die als elfde over de meet kwam. Donald Molenaar pakte tamelijk makkelijk de laatste overwinning in het DTCC van dit jaar, gevolgd door Sandor van Es en Phil Bastiaans.

De grote winnaar van vandaag was Sandor van Es die weliswaar niet verder kwam dan een tweede plaats maar dit weekend wel de felbegeerde titel van het Libertel Vodafone DTCC binnensleepte. Uiteraard was Van Es uitgelaten over het winnen van de titel. "Ik ben al een aantal keer tweede geworden. Tijdens de winterstop heb ik goed nagedacht over de taktiek om het kampioenschap te winnen. Zoals je ziet heb ik dit jaar maar twee races gewonnen, maar daarentegen heb ik wel konstant punten gescoord", aldus Van Es. Tom Coronel is uiteindelijk met 144 punten op een vijfde plaats geeindigd in het kampioenschap, net achter Donald Molenaar die twee punten meer scoorde.

Eindstand Libertel Vodafone DTCC:

1 Sandor van Es BMW 320i 204 punten

2. Frans Verschuur Renault Clio RS 162 punten
3. Cor Euser BMW 320i 154 punten

4. Donald Molenaar 146 punten

5. Tom Coronel BMW 320i 144 punten
16. Tim Coronel Lexus IS 200 40 punten

Kijk voor de volledige uitslag en kwalificatie resultaten op onze Seizoen 2001 pagina

6 Oktober 2001: Pole voor Tom Coronel tijdens finaleraces
Tom Coronel heeft tijdens de kwalificatie voor de finaleraces op het Circuit Park Zandvoort pole position getraind voor de eerste van de twee races. Voor de tweede race op de dag zal Tom vanaf de vijfde plaats vertrekken. Hiermee is de BMW rijder de snelste in de 'Coronel Cup' aangezien zijn broers Tim en Raymond voor de eerste races respectievelijk als zesde en veertiende trainden en voor de tweede race als zevende en dertiende.

De eerste sessie begon met nog al wat hindernissen aangezien de electronische tijdwaarneming er de brui aan gaf. De wedstrijdleiding had dan ook geen andere keus dan de sessie, waarin Phil Bastiaans al de snelste tijd had neergezet, af te breken.

Deel: ' Tweede plaats voor Tom Coronel tijdens finaleraces '