MANPOWER UITZENDORGANISATIE

Diemen, 26 januari 1999

Tweede vestiging in Amsterdam

45 Plus uitzendbureau schot in de roos

De eerste 45 Plus vestiging van Manpower Uitzendorganisatie in Apeldoorn is een groot succes. Sinds de opening in september vorig jaar, stuurden meer dan vierhonderd mensen hun gegevens naar de vestiging van Manpower 45 Plus. Meer dan tweehonderd geïnteresseerden staan inmiddels ingeschreven, terwijl er al enkele tientallen kandidaten aan het werk zijn. Ook bedrijven reageren enthousiast op het initiatief. Het succes van Manpower 45 Plus is aanleiding om nu ook in Amsterdam van start te gaan met deze speciale formule voor werkzoekenden van 45 jaar en ouder. Dit jaar opent Manpower nog 45 Plus-vestigingen in zes andere plaatsen in Nederland.

Met het opzetten van deze 45 Plus-vestigingen wil Manpower een bijdrage leveren aan de arbeidsparticipatie van oudere werknemers. Tot nu toe wist deze doelgroep de weg naar het uitzendbureau niet goed te vinden. Uit onderzoek van het NEI blijkt dat slechts zo'n 5 procent van alle uitzendkrachten 45 jaar of ouder is. Volgens Manpower leeft bij deze doelgroep het vooroordeel dat uitzendbureaus zich vooral richten op jonge mensen. Met de speciale divisie wil Manpower dit vooroordeel wegnemen. Bovendien blijkt een uitzendbaan in veel gevallen een opstap naar een vaste baan. Van alle uitzendkrachten die vast werk zoeken, slaagt 36 procent daarin. In meer dan de helft van de gevallen is dat bij het bedrijf waar men eerst als uitzendkracht werkte.

Tekort aan personeel
Voor Manpower is de 45 Plus-formule een van de middelen om iets te doen aan het grote tekort aan uitzendkrachten. Met de formule hoopt de uitzendorganisatie een nieuwe doelgroep aan te boren. Om deze doelgroep goed te begeleiden, werken de 45 Plus-vestigingen met meer ervaren vestigingsmedewerkers. Daarnaast wordt tijdens de gesprekken met potentiële uitzendkrachten extra aandacht besteed aan de mogelijkheden voor bijscholing, ondersteuning bij de sollicitatie en begeleiding bij het nieuwe werk. Manpower 45 Plus hanteert de leeftijdsgrens van 45 jaar overigens flexibel. De 'Plus' geeft vooral de meerwaarde van deze doelgroep aan. Volgens werkgevers scoort de doelgroep beter dan gemiddeld op motivatie, werkervaring en verantwoordelijkheidsgevoel.

In Amsterdam opereert Manpower 45 Plus vanuit de nieuwe vestiging van Manpower aan het Museumplein. In de hoofdstad zal ook de bestaande samenwerking met het GAK worden benut om geschikte kandidaten te vinden.
..........................................................

Noot aan de redactie (niet voor publicatie):

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Manpower, John Sinke, telefoon (020) 600 14 46. Manpower is 's werelds grootste uitzendorganisatie en helpt jaarlijks meer dan 2 miljoen mensen aan een baan. Wereldwijd telt de onderneming meer dan 3000 vestigingen in 48 landen. In 1997 behaalde Manpower wereldwijd een omzet van 8,9 miljard dollar. In Nederland is Manpower - met 130 vestigingen - een van de grootste uitzendondernemingen.

Deel: ' Tweede vestiging Manpower 45 Plus in Amsterdam '