Koninklijke Nederlandse Schaakbond

Tweekamp Bareev-Hiarcs eindigt onbeslist

Geen beslissing in Maastricht

De match tussen de Russische grootmeester Evgeny Bareev en het Engelse programma Hiarcs x van Mark Uniacke is na vier remises in een 2-2 gelijkspel geëindigd. Net als in de tweede partij speelde de Russische grootmeester 1.c4, maar nu had Mark Uniacke zich wel voorbereid. Na het avondeten op donderdag vertrok hij vroeg naar z´n hotel: "Nog even een paar varianten bekijken tegen 1.c4."
Op vrijdagochtend stond voor de partij een stadswandeling door de prachtigen van een poederlaagje sneeuw voorziene binnenstad van Maastricht op het programma. Ruim om tijd kwamen Mark, de Maastrichtse webmaster en tourguide Daan Brorens en uw verslaggever aan het in Centre Ceramique voor de laatste partij. Samen met de inmiddels aangekomen Bareev en Jan van Reek werd de verliespartij van Kasparov tegen Junior bekeken. Helaas zijn de opmerkingen van de aanwezigen niet voor publicatie bestemd, maar ik kan u verzekeren, dat we een erg plezierig kwartiertje in de analyseruimte annex persbureau hadden.

In de vierde partij kwam een Tarrasch-achtige stelling op het bord waarin zwart (Hiarcs) een klein voordeeltje had. Bareev wist het zwarte voordeel echter zeer geroutineerd te neutraliseren: de partij eindigde na 45 zetten in remise. Bareev verklaarde achteraf in de tweede partij een aantal kansen te hebben gemist om de match te winnen. Uniacke was het daar overigens niet mee eens: "Hiarcs stond nooit minder dan -0.40. Hiarcs had in de vierde partij een voordeel van ongeveer een pionpunt, maar Bareev kon nog ontsnappen. Dat vond ik zeer indrukwekkend." Ook volgend jaar zal weer een mens-machine in Maastricht worden georganiseerd, maar waarschijnlijk zal dan voor een andere, originele formule worden gekozen.

Zoekwoorden:

Deel: ' Tweekamp Bareev-Hiarcs eindigt onbeslist '