Gemeente Weert

28 september 1999
Uitbouw van het project "Preventief tegen de winkeldief" OOK DROGISTERIJEN WERKEN SAMEN BIJ VOORKOMEN WINKELCRIMINALITEIT

Precies een jaar geleden sloegen de gezamenlijke supermarkten en de grotere bouwmarkten in Nederweert, Stramproy en Weert de handen ineen om winkeldief-stal in hun bedrijf te kunnen voorkomen. Wegens het hiermee behaalde succes, hebben de drogisterijen in dit gebied besloten de aanpak van dat project over te nemen. Samen met de politie, het bureau HALT en de gemeentebesturen van Nederweert en Weert starten zij 4 oktober a.s. het project "Preventief tegen de winkeldief".

Winkelend publiek dat de komende weken de winkel van een van de deelnemende drogisterijen bezoekt, maakt kennis met de diverse onderdelen van het project. Ook de supermarkten zullen vanaf 4 oktober hernieuwd aandacht aan het project besteden.
Het unieke van de actie is niet alleen de klantvriendelijke benadering, maar vooral het feit, dat bedrijven die in feite elkaars concurrenten zijn, op dit punt de weg van de samenwerking hebben gekozen.

Als vervolg op het succes van de formule "Preventief tegen de winkeldief" bij de zelfbedieningssu-permarkten en de grotere zelfbedieningsbouwmarkten, hebben ook 10 drogisterijwinkels elkaar gevonden in het voorkomen van winkelcriminaliteit.

Het betreft alle vestingen van ABC Yvonne en Kruidvat in Nederweert, Aendekerk DA in Stramproy en DA Karin, DA De Gaper, De Klimop, Kruidvat Weert, Trekpleister en Etos in Weert.

Groeiend bedrag
Per week wordt er bij de gezamenlijke drogisterijen voor ongeveer ¦
15.000,- aan producten gestolen. Een bedrag dat alsmaar lijkt te groeien. Om deze trend een halt toe te roepen, ondernemen nagenoeg alle drogisterijen uit Nederweert, Stramproy en Weert actie.

Succes supermarkten/bouwmarkten
Uit recente evaluatie is vast komen staan dat toepassing van de formule "Preventief tegen de winkeldief" een zeer gunstig effect heeft op de criminele derving bij zowel de supermarkten als de bouwmarkten. Het onzichtbare dervingsverlies nam namelijk gemiddeld met minimaal
25% af. Het gaat hierbij om een terugverdieneffect per week van enkele honderden guldens per winkel.

Uniforme basis-huisregels
Ook het project bij de drogisterijen bestaat uit diverse acties, die vooral gericht zijn op het voorkomen van winkeldiefstal. Zo komen er uniforme basis-huisregels die voor alle deelnemende winkels gaan gelden. Deze houden o.a in dat er altijd met een winkelmandje gewinkeld moet worden, dat de mandjes uitsluitend door kassamedewerkers geledigd mogen worden en dat er in geval van diefstal altijd aangifte bij de politie wordt gedaan. Wanneer klanten zich naar deze basis-huisregels gedragen, zijn winkeliers beter in staat winkeldieven te ontmaskeren.

Medewerkers zijn opgeleid
Medewerkers van alle deelnemende winkels zijn inmiddels opgeleid om op eenduidige en vooral klantvriendelijke manier met winkeldiefstal om te gaan. Voor de eigenaren en bedrijfsleiders is een extra workshop georganiseerd. Bezoekers van de deelnemende winkels ontvangen een folder met daarin uitleg over het project. Hostesses zijn getraind om de actie bij winkelbezoekers te promoten en hun medewerking te vragen.

Vignet
Alle deelnemende winkels zijn herkenbaar aan een uniform vignet met de tekst "Preventief tegen de winkeldief". Stickers, borden e.d. ondersteunen dit. Het personeel is er verder op getraind klanten tijdig aan te spreken wanneer er iets niet in orde lijkt. Dit om eventuele misverstanden te voorkomen.

Gelijktijdig invoeren
Deze preventie-formule wordt vanaf 4 oktober a.s. gelijktijdig ingevoerd in alle deelnemende drogisterijen in Nederweert, Stramproy en Weert. Per winkel wordt gedurende enkele dagen een infostand ingericht. Gelijktijdig zullen de meeste supermarkten het project opnieuw onder de aandacht van hun klanten brengen. Ook hierbij wordt van infostands gebruik gemaakt. De begeleidende werkgroep wil ook andere winkelbranches de mogelijkheid bieden uiteindelijk tot het project toe te treden.

Deel: ' Uitbouw project "Preventief tegen de winkeldief" Weert '