Uitkomsten Nudge WaterWars verrassend verschillend


GEDRAGSVERANDERING EN WATERDRAGERS: OPLOSSINGEN VOOR VERSPILLING

AMSTELVEEN, 20101101 -- In het HTel in Amstelveen leverden vier studententeams het afgelopen weekend een ware `waterstrijd'. Ieder team presenteerde een eigen oplossing voor het verminderen van het verbruik van plastic waterflesjes in Nederland. Onder leiding van een consultant van Accenture hebben de vier teams hun pitch uitgewerkt tot een concreet plan. Op zondagmiddag 31 oktober verdedigden de studententeams hun plan aan een vakjury. Op 11 november 2010 wordt het winnende plan bekend gemaakt.

Publieksjury
Nudge staat voor een positieve dialoog tussen consumenten en bedrijven. Daarom is er naast een vakjury - met vier experts - ook een publieksjury in het leven geroepen. Vanaf vandaag kunnen genteresseerden op https://www.nudge.nl/waterwars stemmen voor het beste idee. De winnaar wordt bepaald op basis van het oordeel van de vakjury n de publieksjury. Op 11 november wordt het winnend team bekend gemaakt. Dit team wint 20.000 euro om hun plan uit te voeren. Daarnaast gaat het winnende team in mei 2011 met 5 CEO's op klimaatexpeditie naar Groenland. De expeditie zal worden geleid door een ervaren poolreiziger.

Het Nudge effect en de Waterput
Er zijn in totaal vier ideen gepresenteerd aan de jury. De oplossingen variren op inhoud en aanpak. Twee teams hebben zich gericht op het (her)gebruik van een waterdragend product. Zo omvat het "Het Nudge effect" het idee om een RFID chip in een waterfles te plaatsen. Een herbruikbare waterfles wordt voorzien van een RFID chip. De chip maakt het mogelijk de fles te vullen op bestaande en nieuwe watertappunten. Met het vullen van de fles wordt via social media sites kenbaar gemaakt dat de eigenaar duurzaam bezig is. Online wordt bijgehouden hoeveel deze persoon heeft bespaard op het milieu en de eigen portemonnee. De "Fillup" daarentegen wil een draagbaar drinkzakje in de markt zetten. Het drinkzakje is reinigbaar en past in elke handtas en onder elke kraan, houdt drinkwater koel en is vooral hip.

Gedragsverandering
De twee andere teams adresseren beiden een gedragsverandering. Het plan "Duizendkeerzogoedkoop" richt zijn pijlen op een bewustwordingsproces waarbij de doelgroep wordt genformeerd over de feiten van gebotteld water (het is 1000x zo duur als kraanwater; kraanwater is verser; gebotteld water levert onnodig veel afval door eenmalig gebruik van de fles). Het idee "Incidenteel dorst" oppert het bijzonder eenvoudige idee om een appeltje voor de dorst mee te nemen. Het drinken van water uit een fles onderweg, vinden zij, kan worden verminderd door vooraf water te drinken.

Over Nudge
Nudge betekent 'zetje' en staat voor New Union for the Development of a Green Economy. Nudge is op 1 juli 2010 opgericht door Jan van Betten, voormalig CEO van Reed Elsevier in Duitsland. Nudge is een 'social enterprise' en streeft naar een duurzame samenleving. Nudge werkt samen met het bedrijfsleven aan het verankeren van duurzaamheid in de economie van de 21ste eeuw.


Deel: ' Uitkomsten Nudge WaterWars verrassend verschillend '




Lees ook