Nederlandse Vereniging van journalisten

Handleiding voor redactiecommissies

Het dagelijks bestuur van de sectie dagbladen heeft voor redactiecommissies een nieuwe handleiding laten maken. Deze handleiding wordt dinsdag 9 maart tijdens een speciale bijeenkomst voor alle redactiecommissie-leden in Utrecht uitgereikt. Redactiecommissies voeren -volgens de Dagblad CAO- overleg met directie en hoofdredacties over de werkomstandigheden van journalisten en de toepassing van de CAO-bepalingen. Daarnaast fungeren zij voor de NVJ als aanspreekpunt op de redactie.
Volgens NVJ-secretaris Tien Nicolaas is het werk van de redactiecommissies zeker niet altijd eenvoudig. Redactiecommissies worden soms geconfronteerd met moeilijke vragen en het is niet altijd direct duidelijk welke zaken tot de werkzaamheden behoren. Om het werk te ondersteunen is daarom een handleiding gemaakt, waarin een heleboel zaken op een korte en heldere wijze worden uitgelegd. Het programma voorziet onder meer in workshops over enkele lastige en actuele CAO-kwesties en een forumdiscussie met medewerking van Johan Olde Kalter, hoofdredacteur/directeur De Telegraaf, Hans Goessens, hoofdredacteur Limburgs Dagblad en Jan Gerritsen, redacteur NRC Handelsblad.
Plaats: Auberge Oude Tolhuys, Weg naar Rhijnauwen 13-15 te Utrecht. Aanvang: 13.00 uur.
Aanmelding vooraf bij het NVJ-secretariaat.

Deel: ' Uitreiking nieuwe NVJ-handleiding voor redactiecommissies '