Gemeente Weert

9 juni 1999
WELKE WEERTER WONING WINT ARCHITECTUURPRIJS EN PUBLIEKSPRIJS 1999?

Weert is mooi, maar nooit mooi genoeg. Daarom besteedt de Werkgroep Architectuurlijk Weert jaarlijks aandacht aan de Internationale Dag van de Architectuur. De activiteiten hebben dit jaar plaats op zondag
27 juni. Op die dag worden voor de derde keer de Architectuurprijs en de Publieksprijs uitgereikt. Het gaat bij Architectuurlijk Weert dit jaar om vrijstaande woningen die zijn gerealiseerd tussen midden 1997 en midden 1999. De welstandscommissie heeft uit vele aangedragen projecten tien woningen geselecteerd.

Het gaat daarbij om de volgende projecten:
Graanmolen 24
Het ontwerp is van Leo Petit van Satijn architecten en ingenieurs uit Weert. Hij ontwierp het voor de familie Bronzwaer. Graanmolen 26
Deze woning is ontworpen door Planbureau H. Peeters uit Weert in opdracht van de familie Prozée.
Graanmolen 68
De familie Houben is opdrachtgever van architect Ton Wijnhoven uit Weert.
Korbeel 1
De woning op de hoek Korbeel-Wiekendreef is ook van Ton Wijnhoven, ontworpen voor de familie Boots.
Windmolen 18, 20, 22, 24 en 26
Het gaat hierbij om vijf identieke woningen. Het ontwerp is van architectenbureau André van de Goor uit Weert in opdracht van aannemersbedrijf Louis Scheepers.
Windmolen 32
Architectenbureau Schonkeren uit Nederweert ontwierp voor de familie Kanters een woning.
Windmolen 54
Opdrachtgever en bewoner is de familie Gresel; architect is Harold Aspers uit Weert.
Windmolen 62
De woning aan de Windmolen 62 is een ontwerp van architectenbureau Schonkeren uit Nederweert in opdracht van de familie Clement. Windmolen 74
Architectenbureau Saanen Knoups uit Budel ontwierp een woning voor de familie Hommelberg.
Windmolen 108
De woning van de familie Stienen is naar een ontwerp van architectenbureau Ton Wijnhoven.

Architectuurprijs
Een deskundige jury bepaalt wie de Architectuurprijs Weert 1999 krijgt. Die jury bestaat uit Ton Coonen (voorzitter van de Welstandscommissie en vennoot van Coonen, Keulers, Schrijen, Echt), winnaar van de prijs in 1997: Ton Mulleners (Mulleners, Amsterdam) en winnaar van de prijs in 1995: Teo Bähler (Manning en Partners BV, Budel).

Publieksprijs
Het project dat de meeste stemmen van het publiek vergaart, krijgt de publieksprijs. Weertenaren hebben op twee manieren de mogelijkheid om hun stem uit te brengen. Dat kan allereerst met behulp van de bon in de Gemeentewijzer in Het Land van Weert van 9 juni 1999. Ook op de weekmarkt van zaterdag 12 juni is het mogelijk een keuze te maken. Bij een speciale stand van de Werkgroep Architectuurlijk Weert worden de tien genomineerde projecten getoond. Degene die op het winnende project stemt en de beste motivering geeft, wordt beloond met een dinerbon voor twee personen die beschikbaar is gesteld door restaurant Het Bruine Paard in Weert.

Architectuurlijke fietsroute
De Werkgroep Architectuurlijk Weert heeft een architectuurlijke fietsroute uitgezet. De route leidt fietsers langs de projecten die dit jaar genomineerd zijn. Onderweg wordt men ook gewezen op bouwwerken die vorige jaren een belangrijke rol speelden en andere Weerter architectonische hoogstandjes. De route kan vanaf 12 juni worden gereden vanaf het VVV-kantoor en eindigt bij de ontmoetingsruimte van de Business Club Weert (bij Sporthal Boshoven). Men dient er ruim een uur voor uit te trekken. Wie de route op 27 juni fietst, is bij verschillende projecten in de gelegenheid te spreken met de architecten van projecten die dit jaar zijn genomineerd. De routebeschrijving is verkrijgbaar bij VVV-Weert en bij het Infocentrum in de hal van het stadhuis.

Uitreiking Architectuurprijs en Publieksprijs
De Business Club Weert (bij de sporthal Boshoven) is op zondag 27 juni het trefpunt van architectuur. Vanaf 15.00 uur vindt daar de bekendmaking van de winnaars van de Architectuurprijs en de Publieksprijs en de prijsuitreiking plaats. De Architectuurpijs 1999 is ontworpen door Weerter beeldend kunstenaar Renier Vaessen. De presentatie is in handen van TV-Gazet-presentatrice Carla van de Wetering.

Werkgroep
De Werkgroep Architectuurlijk Weert is een samenwerkingsverband van Junior Kamer Weert en de gemeente Weert. Ook de Stichting Ruimtelijke Kwaliteit Limburg en het Weerter Architectenbureau Metz & de Pagter zijn in de werkgroep vertegenwoordigd.

Deel: ' Uitreiking Weerter architectuurprijs '