Provincie West-Vlaanderen

Uitslag 48° Provinciaal toneeltoernooi 2001-2002 Brugge, 7/5/2002
I. ALGEMENE UITSLAG

Behaalt minstens 90 % van de punten en wordt opgenomen in de EERSTE AFDELING van de PROVINCIALE KLASSERING van het AMATEURTONEEL in WEST-VLAANDEREN:
1. KONINKLIJKE TONEELKRING "KUNST ADELT" STEENBRUGGE uit Assebroek met "Cyrano" van Pavel Kohout (naar Edmond Rostand) in een regie van Marc Mosar

Behalen minstens 70 % van de punten en worden opgenomen in de DERDE AFDELING :
1. Toneelvereniging IC DIEN uit Poperinge met "Vandam, een biografie van het onvolmaakte" van Jos Vansantvoet in een regie van Piet Lesage

2. Koninklijke SINT-MICHIELSTONEELGILDE uit Beveren/Roeselare met "Stilleven" van Karst Woudstra in een regie van Bart Gerard

3. Toneelvereniging DE VALK uit Sint-Andries/Brugge met "Het bed van A tot Z" van Lode Pools in een regie van Dominique Berten

4.Koninklijke Toneelvereniging DEUGD EN VREUGD uit Heestert met "Een doos vol kruimels" van Neil Simon (vertaling Josephine Soer) in een regie van Paul Moreels

5. Toneelkring IN DEUGD EN VREUGD uit Vlamertinge met "Een schone familie" van Agnes Jaoui en Jean-Pierre Bacri in een regie van Rose Calmeyn

6. Toneelvereniging DE GEBROKEN SPIEGEL uit Bellegem met "Een vijand van het volk" van Henrik Ibsen in een bewerking en regie van Jef Depaepe

7. Koninklijk Toneelgezelschap TAAL EN KUNST uit Kortrijk met "De dans van de reiger" van Hugo Claus in een regie van Patrick Mahieu

Behalen minstens 60% van de punten en worden opgenomen in de VIERDE AFDELING:
1. Koninklijk Toneelgezelschap KNOKKE-HEIST uit Knokke-Heist met "Harold en Maude" van Colin Higgins (vertaling Mary Dresselhuys) in een regie Willy Van de Walle

2. Koninklijke Toneelkring IEVER EN EENDRACHT uit Menen met "De Muisjes" van Gees Linnebank in een regie van Patrick Deleu

Behalen minstens 50% van de punten en worden opgenomen in de VIJFDE AFDELING:
1. Koninklijk Toneelgezelschap ERNST EN LEUTE uit Blankenberge met "Jeanne Panne, een heks voor alle tijden" van Peter de Kemel in een regie van Martine Derycke

Toneelvereniging DE GULDEN TOREN uit Gistel speelde "Arsenicum en oude kant" van Joseph Kesselring (vertaling J.C. van der Horst) in een regie van Willy Janssen en behaalde daarmee niet het vereiste minimum van de punten. De vereniging wordt dan ook niet opnieuw geklasseerd.

II. VERMELDINGEN

De globaal meest homogene voorstelling werd gebracht door de Koninklijke Toneelkring KUNST ADELT STEENBRUGGE uit ASSEBROEK met "Cyrano" van Edmond Rostand in een bewerking van Pavel Kohout en in een regie van Marc Mosar. Vertrekkend vanuit een uitstekend regieconcept slaagt een enthousiaste ploeg erin om het publiek mee te slepen in een klassiek liefdesdrama - in verzen - dat enkele eeuwen oud is, maar door de sobere, verfrissende, relativerende en consequente aanpak vandaag nog weet te boeien in een zeer geloofwaardige én homogene voorstelling.

Deze toneelkring wordt uitgeroepen tot LAUREAAT van het 48e Provinciaal Toneeltoernooi 2001-2002 en ontvangt de zilveren ereplaket van de provincie West-Vlaanderen.

Deze uitslag werd voorgesteld door de jury - samengesteld uit: Gerrit Defreyne, gedeputeerde-voorzitter
Anton Cogen, Karel Smets en Marleen Vermeir, leden Linda Roussel, secretaris-verslaggever
en bekrachtigd door de bestendige deputatie.

De proclamatie van het 48e Provinciaal Toneeltoernooi vindt plaats in het Cultureel Centrum "De Valkaart", Albrecht Rodenbachstraat 42, Oostkamp op vrijdag 14 juni 2002 om 20 uur.

MEER INFORMATIE OVER DIT TOERNOOI KAN JE BEKOMEN BIJ : MEVROUW LINDA ROUSSEL
PROVINCIE WEST-VLAANDEREN, DIENST VOOR CULTUUR