Uitslag Kalenderwedstrijd 2013


Zeven bekroningen uitgereikt op Mediacollege Amsterdam

ONDER EMBARGO TOT 20-03-2013 17:00 UUR


AMSTERDAM, 20130320 -- Zeker wat betreft de creativiteit wisten 10 van de bijna 80 inzendingen van de Kalenderwedstrijd zich duidelijk te onderscheiden. Dat Witte de With Center for Contemporary Art uit Rotterdam met de uitgave Blueprints als debutant uiteindelijk de winnaar in de categorie ‘wandkalenders’ werd, was zelfs voor de jury verrassend.

Bij de agenda’s en bureaukalenders lag het aantal deelnemers lager, maar het vernieuwende niveau was er hoger. De KVGO-prijs en de Febelgra-prijs, die voor het eerst werd toegekend aan een Belgische deelnemer, gingen naar respectievelijk de agenda van Ando Den Haag en de bureaukalender ‘Yes we can’ van Captains of Printing, Zedelgem.

In de categorie bureaukalenders ging de eerste prijs naar The Cube Calendar van Igepa Nederland uit Tiel voor een bijzondere kubus-uitgave. Precies tien jaar na de fameuze kubus-bureaukalender van Calff & Meischke wist hiermee opnieuw een dergelijke bureaukalender te winnen.

Bij de agenda’s won ‘Mijn dubbele agenda’ van vandenberg Concept & Design | Printmedia uit Maarn nipt van agenda-specialist Ando.

Tijdens de Grafische Vakbeurs in Gorinchem konden de bezoekers aan de kalenderexpositie een stem uitbrengen op hun favoriete kalender of agenda. Bijna 1.000 bezoekers deden dat. De winnaar van de publieksprijs werd uiteindelijk Agfa Graphics uit Mortsel met de 2013 VIP Calendar.

De studentenprijs voor het meest tot de verbeelding sprekende kalenderconcept werd door de vakjury toegekend aan het idee ‘Shit Happens’, een dagkalender met spelapp voor studentenhuizen, van Niek Cloin, Gira Poortman, Michael van den Bogert en Joyce van de Vondervaart van Fontys Hogeschool Communicatie in Eindhoven. De studenten ontvingen een cheque met een stimuleringspremie van 2.500 euro.

Tijdens een feestelijke prijsuitreiking op woensdagmiddag 20 maart in het Mediacollege Amsterdam zijn de winnaars in de diverse categorieën bekendgemaakt en gehuldigd met een speciale door Koos Staal ontworpen oorkonde. Na afloop van het officiële gedeelte konden de genodigden de winnende en genomineerde inzendingen in een expositie bewonderen.

Studentencategorie Kalenderwedstrijd krijgt breder vervolg

Voor de tweede keer heeft Fontys Hogeschool Communicatie, Eindhoven meegewerkt aan de opzet en uitwerking van de Studentencategorie binnen de Kalenderwedstrijd. De aanpak werkt. Reden dat deze opzet met steun van de Van Speijk Innovatie Prijs een breder vervolg krijgt binnen de Kalenderwedstrijd. Er gaan meer scholen meedoen en vanaf dit jaar krijgt het winnende team een stimuleringspremie van 2.500 euro om te proberen het idee concreet op de markt te brengen.

Vorig jaar viel direct een opvallend idee in de prijzen: ‘de spaarkalender’. Voor de editie 2013 van de Kalenderwedstrijd hebben zich opnieuw ongeveer veertig Fontys studenten in tien teams gebogen over de uitwerking van een bijzonder concept voor een agenda of kalender. Het gaat daarbij vooral om het idee met onderbouwing, een totale uitwerking ervan is niet nodig. Wat wel nodig is, is een aansprekende schets of een model.

Opgenomen in het eigen onderwijsprogramma van de school krijgen de studenten voor de uitwerking van de opdracht een punt. Daarna zijn de voorstellen aan de vakjury van de Kalenderwedstrijd voorgelegd.

Vanaf de Kalenderwedstrijd 2014 doen meer scholen mee aan deze competitie. Naast het leerzame aspect, de lol en natuurlijk eer, krijgen de winnaars een bijzondere uitdaging. Met de ondersteuning van de Studentencategorie door De Van Speijk Innovatie Prijs, verdient het winnende team een stimuleringspremie van 2.500 euro. Daarmee kan het idee verder worden uitgewerkt en komt de daadwerkelijke uitvoering wellicht binnen handbereik. Scholen die willen meedoen kunnen zich melden via kalenderwedstrijd@bb.nl

Sponsors en partners

De Kalenderwedstrijd is mogelijk dankzij HP, Papyrus en Tetterode / Plantin. Partners zijn Koninklijke KVGO, Febelgra, Van Speijk Innovatie Prijs, Drukkerij Aeroprint, Staal&Duiker Ontwerpers, Evenementenhal, Mediacollege Amsterdam en BB Communicatie. Speciale samenwerking voor de studentencategorie is er met Arteveldehogeschool in Gent / Mariakerke en Hogeschool Fontys Communicatie in Eindhoven.

Meer informatie: www.kalenderwedstrijd.nl
of via mail kalenderwedstrijd@bb.nl

Deel: ' Uitslag Kalenderwedstrijd 2013 '




Lees ook