Uitspraak Raad van State inzake COVRA-vergunning

Gezamenlijk Persbericht ECN-GCO Uitspraak Raad van State inzake COVRA-vergunning Petten, 12 januari 1999

De eigenaar van de Hoge Flux Reactor te Petten, het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek van de Europese Unie (GCO), en bedrijfsvoerder Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) hebben met instemming kennis genomen van de uitspraak van de Raad van State inzake de COVRA-vergunning. Het besluit maakt het mogelijk de verbruikte brandstof van de onderzoeksreactor tussentijds bij de COVRA te Vlissingen op te slaan totdat de HABOG-faciliteit bij COVRA gereed is. Zo'n tussentijdse opslag is nodig om de continuïteit van de onderzoeksreactor zeker te stellen, hetgeen mede van cruciaal belang is voor de productie van medische isotopen. Europese ziekenhuizen voeren jaarlijks ruim 5 miljoen diagnoses en behandelingen uit met de radio-isotopen die in de onderzoeksreactor worden geproduceerd. Nu de vergunning van COVRA tussentijdse opslag mogelijk maakt, zullen op korte termijn stappen worden ondernomen om de verbruikte brandstof in fases naar de COVRA te transporteren.

Deel: ' Uitspraak Raad van State inzake COVRA-vergunning Petten '