Gemert, 17 mei 1999

Unidek completeert Dijkotop-programma met lichte cachering

In het onlangs verschenen TNO-rapport 99-BT-BK-R0031 concludeert TNO Bouw dat bij de toepassing van VL-HL van Unidek Bouwelementen B.V., dat wil zeggen EPS-vloerisolatieplaten met tapse haaklasverbinding ten behoeve van begane-grondvloeren, het aanbrengen van PE-folie niet noodzakelijk is. Onderzoek door TNO heeft namelijk aangetoond dat de haaklasverbinding uittreden van water uit vers gestorte beton voorkomt.

Als bij nieuwbouw geen kruipruimte wordt toegepast, bouwt men de begane-grondvloer op op een zandpakket. Om een hoge isolatiewaarde te bereiken, wordt onder de begane-grondvloer een dikke laag EPS aangebracht. EPS (geëxpandeerd polystyreen), een drukvast en vochtbestendig isolatiemateriaal, is in staat onder deze omstandigheden een duurzame en blijvend hoge isolatiewaarde te bieden. Op het EPS wordt een betonvloer in de vereiste dikte aangebracht. In deze laag worden, indien nodig, leidingen en een systeem voor vloerverwarming gelegd. Om te voorkomen dat water wordt onttrokken aan het vers gestorte beton, brengt men in de regel een waterkerende PE-folie aan.

Wanneer echter EPS-vloerisolatieplaten met tapse haaklasverbinding van Unidek Bouwelementen worden toegepast, is het aanbrengen van deze PE-folie overbodig. Onderzoek door TNO Bouw heeft aangetoond dat de tapse haaklasverbinding uittreden van water voorkomt.

Platen met een rechte randafwerking kunnen door het betreden tijdens de verwerkingswerkzaamheden uitgelopen worden. Daardoor ontstaan naden en derhalve koudebruggen. De vloerisolatieplaten met tapse haaklasverbinding - die rondom is aangebracht - bestaat dit probleem niet. Integendeel: juist door op de platen te lopen, klikken de tapse haaklasverbindingen stevig aan elkaar vast.

Door het toepassen van VL-HL van Unidek Bouwelementen wordt niet alleen op de kosten van PE-folie en het leggen ervan worden bespaard, maar tevens wordt mogelijke schade aan de bodem op ingenieuze wijze voorkomen. Daarnaast garanderen de vloerisolatieplaten met tapse haaklasverbinding een duurzaam, gesloten isolatievlak zonder naden, dus zonder koudebruggen.

Unidek Bouwelementen B.V. maakt deel uit van de holding Unidek Beheer B.V. Die omvat in totaal elf bedrijven - gevestigd in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk - met circa 700 medewerkers. In 1998 realiseerde de onderneming een nettowinst van ruim 9 miljoen gulden bij een productie van bijna 300 miljoen gulden. Met een productiecapaciteit van zo'n 3,5 miljoen m³ per jaar is Unidek één van de grootste producenten van EPS (geëxpandeerd polystyreen) ter wereld. De innovatieve aard van de onderneming heeft geleid tot de ontwikkeling van talloze producten voor de bouw, alle vervaardigd op basis van dit milieusparende isolatiemateriaal. Unidek, door de leden van de vereniging van handelaren in bouwmaterialen in Nederland (HIBIN) uitgeroepen tot 'Fabrikant van het jaar 1997', is in Europa marktleider op het gebied van zelfdragende isolerende sandwichelementen voor hellende daken. Het productenprogramma omvat verder onder meer groot- en breedschalige dakelementen, plat-dak- en gevelelementen, spouwmuurisolatie- en renovatieproducten en een prefab funderingsbekistingsysteem van EPS.

Deel: ' Unidek completeert Dijkotop-programma met lichte cachering '