Unieke brandblusser in Nederland beschikbaar

PUTTEN, 20070125 -- Het Puttense bedrijf Liberty Gasturbine Holland BV heeft na jaren van onderzoek en ontwikkeling een unieke brandblusser geproduceerd. Recentelijk werd de Steamexfire ingezet voor het blussen van twee zeer krachtige kolenmijnbranden in Zuid-Afrika en Spitsbergen. Het betrof hier branden van 6000 MW. Dit soort krachtige branden komen in Nederland niet voor en gaat ieders voorstellingsvermogen te boven. Beide branden werden in een recordtijd geblust. Het Puttense bedrijf heeft hier voor honderden miljoenen euros bespaard aan infrastructuur en productieverlies.

De Steamexfire is een variabele inert gas generator, geschikt voor het blussen van grote(re) branden in gesloten ruimtes. Het product dat wordt geproduceerd door de Steamexfire is een zuurstofloos stoom met een opbrengst van minimaal 20 m3/sec. De Steamexfire kan, mits toevoer van brandstof en water aanwezig is, continu worden gebruikt waardoor deze installatie geschikt is om iedere brand in een gesloten ruimte. Of dit nu een kolenmijn, een pakhuis, een bulkopslag, een silo of een vliegtuighangar is, de Steamexfiremethodiek blijft hetzelfde.
Op vrijdag 2 februari 2007 wordt de Steamexfire en de bijbehorende methodiek bij Hotel Mercure in Putten (afslag Strand Nulde A28) aan een groot aantal genodigden gepresenteerd. Vertegenwoordigers van schadeverzekeraars, brandweerorganisaties, overheid, parkeerindustrie, cacao opslag, advies- en ingenieursbureaus op het gebied van civiele techniek, vertegenwoordigers van de Betuweroute zullen aanwezig zijn.
Doel van deze presentatie is om aan de hand van een uitgebreide analyse en praktijkscenario's te discussiren over in hoeverre bestaande blusmiddelen en -methodes toereikend zijn voor het blussen van grote kernbranden in grote, gesloten ruimten.

Deel: ' Unieke brandblusser in Nederland beschikbaar '