Unieke samenwerking met Dagblad Metro in Nederland en Peru

World Portraits kan eindelijk model Mariela uit Lima $2000 betalen

Lima, Peru, 20111219 -- World Portraits was al een jaar op zoek naar Mariela Valera Huanca. De stichting had een foto met haar afbeelding verkocht en zodoende was World Portraits haar $ 2000 schuldig. Dankzij de unieke medewerking van de Nederlandse ambassade en de redacties van Dagblad Metro in Nederland en Peru is Mariela in haar woonplaats Lima gevonden.

In dagblad Metro van deze ochtend staat op de voorpagina en in het binnenwerk een bijzonder verhaal over de speurtocht naar Mariela Valera Huanca. Zij is door redacteuren van de Peruaanse Metro na een lange zoektocht gevonden in een van de armste wijken van de hoofdstad Lima.  Ook de Peruaanse editie van Metro publiceert vandaag het artikel.

Mariela is een paar jaar geleden door topfotograaf Robin Utrecht in Lima gefotografeerd  voor de collectie van www.world-portraits.com. Wanneer een foto uit deze collectie wordt verkocht, ontvangt de geportretteerde een commissie van het copyright. In dit geval is het beeld gebruikt voor een internationale campagne van een farmaceutisch bedrijf.

Betaling aan Mariela was echter niet mogelijk omdat haar adres niet volledig bleek te zijn. World Portraits deed daarom een beroep op Robert van Brandwijk, hoofdredacteur van Metro Nederland. Die schakelde meteen de hulp in van zijn collega’s in Lima en dat resulteerde in dit schitterende kerstverhaal.

Stichting World Portraits (www.world-portraits.com) is een unieke collectie foto’s van mensen over de hele wereld. De collectie bestaat uit bijna 9000 foto’s van 5000 modellen uit 34 verschillende landen. Wat World Portraits zo uniek maakt, is dat het onderwerp meedeelt in de winst. Elke keer als er een foto verkocht wordt, ontvangt de gefotografeerde persoon een percentage van de beeldrechten.

Dit is het eerste wereldwijde initiatief dat er voor zorgt dat mensen, waar ook ter wereld, geld ontvangen voor elke keer dat hun foto gepubliceerd wordt. De gefotografeerde mensen zijn geen modellen, maar gewone mensen die een modelrelease contract tekenen.

Deel: ' Unieke samenwerking met Dagblad Metro in Nederland en Peru '