Europese primeur op AutoRAI 1999: Presentatie Euronozzle op stand

Stichting Autogas Nederland

Amstelveen, dinsdag 26 januari 1999

Nog dit jaar wordt een nieuw, uniform autogas-vulsysteem voor heel Europa ingevoerd. In de laatste helft van dit jaar wordt een begin gemaakt met het ombouwen van alle autogaspompen in Europa. De introductie van een uniform vulsysteem maakt een einde aan het gedoe met vulverloopnippels. De nieuwe Euronozzle werd op de AutoRAI 1999 gepresenteerd op stand van de Stichting Autogas Nederland.

Tot de invoering van de Euronozzle is besloten door de AEGPL, de Europese associatie van de autogas-industrie. Voor personenauto's is gekozen voor een vulsysteem dat in de chemische industrie al langer wordt gebruikt, het zogenaamde Groove-systeem. Hierbij is geen sprake van schroef- of bajonetkoppeling, ook is er geen extra handeling nodig, zoals bij het vastklemmen van de nozzle. De Euronozzle kan met één hand worden aangesloten op de vulaansluiting in de auto, de zgn. connector. Het tanken van autogas wordt daarmee voor de consument een stuk gemakkelijker. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de technische specificaties voor het nieuwe vulsysteem.

Invoering begint nog dit jaar

De ombouw van de tankstations gaat in Nederland en in de rest van Europa in de tweede helft van 1999 beginnen. Vanaf het moment van invoering van de Euronozzle worden ook alle auto's waarbij een gasinstallatie wordt ingebouwd, in heel Europa voorzien van de bijbehorende Euroconnector. Een belangrijk aspect aan deze ontwikkeling is de productie van af-fabriek gasinstallaties. Autofabrikanten als Peugeot, Citroën, Renault, Ford, General Motors en Volvo zullen binnenkort overgaan tot montage van de Euroconnector in hun af-fabriek LPG-auto's. Dit heeft mede te maken met het feit dat de typegoedkeuring voor af-fabriek LPG-auto's

vanaf dit jaar voor heel Europa geldig is. Hierdoor kunnen de autofabrikanten hetzelfde autogassysteem gebruiken voor alle Europese landen, waarbij ze ook geen rekening hoeven te houden met verschillende vulsystemen.

Reken uw besparing uit

De Stichting Autogas Nederland (SAN), het samenwerkingsverband tussen de grootste leveranciers van autogas in Nederland, zal op de AutoRAI 1999 in de Oosthal op standnummer O-413 het publiek uitgebreid informeren. De SAN nodigt niet alleen de kopers van een nieuwe auto, maar ook de bezitters van een occasion of een klassieker uit om de stand te bezoeken en een omslagpuntberekening te laten uitvoeren. De hostesses van de Stichting Autogas Nederland zullen aan de hand van uw persoonlijke situatie berekenen welke brandstof financieel het meest aantrekkelijk is. Als u niet in de gelegenheid bent om de Stichting Autogas Nederland op de AutoRAI te bezoeken, kunt u ook een briefje sturen naar:

Stichting Autogas Nederland, Antwoordnummer 556, 1180 WB Amstelveen (geen postzegel nodig).

Vermeldt u op het briefje het merk, type, bouwjaar en cilinderinhoud van uw auto, en vergeet vooral niet te vermelden hoeveel kilometer u per jaar rijdt.

Deel: ' Uniform autogas-vulsysteem Euronozzle '