Greenpeace Nederland

Amsterdam, 28 april 1999.

Buitenlandse vestigingen voedingsmiddelenconcern stoppen met genetische manipulatie

UNILEVER NEDERLAND WEIGERT GOEDE VOORBEELD TE VOLGEN

Greenpeace heeft Unilever Nederland vandaag met klem verzocht genetisch gemanipuleerde bestanddelen voortaan uit de produkten te weren. De milieuorganisatie wil dat de Nederlandse vestiging van het voedingsmiddelenconcern het goede voorbeeld volgt van Unilever in Engeland, dat gisteren besloot geen gemanipuleerde produkten meer te verkopen. Al eerder maakten vestigingen van Unilever in Duitsland en Oostenrijk bekend genetische verandering af te zweren. In een eerste reactie liet Unilever Nederland weten vooralsnog geen reden te zien haar beleid te wijzigen.

Greenpeace verbaast zich over het opportunisme waarmee Unilever per land beslist wel of geen gebruik te maken van genetisch gemanipuleerde bestanddelen. In landen waar een intensief publiek debat over biotechnologie wordt gevoerd, stopt Unilever met genetische manipulatie. Waar de consument geen bezwaar lijkt te hebben acht het concern dat niet nodig.

Unilever Nederland gebruikt voor produkten als Blue Band, Becel, Iglo, Mora en Calvé transgene soja. De conclusie van het bedrijf dat de Nederlandse consument daar geen bezwaar tegen heeft, wijst Greenpeace van de hand. Uit een NIPO-onderzoek uit 1998 blijkt duidelijk dat het Nederlandse publiek nauwelijks op de hoogte is van de feiten over genetische manipulatie.

Greenpeace acht het zeer kwalijk dat zonder publieke inspraak een risicovolle laboratoriumtechniek als experiment wordt uitgevoerd op velden in de vrije natuur en op de consument.

De discussie over genetische manipulatie komt nu echter ook in Nederland serieus op gang, mede door het huidige politieke debat. Beter laat dan nooit, aldus Greenpeace, die al in 1996 alarm sloeg toen de eerste lading transgene soja ongescheiden het land binnenkwam. Inmiddels is de transgene soja te vinden in allerlei supermarkt-produkten zoals pizza’s, koekjes, ijs, soepen, sauzen etc. Daarnaast staan op de Nederlandse velden allerlei nieuwe transgene landbouwgewassen, op basis van een slordige vergunningverlening waar Greenpeace begin deze maand al over rapporteerde.

Volgens de milieuorganisatie wordt het hoog tijd dat naast de politiek ook bedrijven als Unilever en supermarktketens als Albert Heijn hun verantwoordelijkheid nemen. Het Nederlandse publiek heeft immers recht op eerlijke informatie en gezond, duurzaam geproduceerd eten.

Deel: ' Unilever Nederland weigert 'genetisch' voorbeeld te volgen '