Unilever

Unilever verwerft meerderheidsbelang in Colombiaans bedrijf
17 november 1999

Unilever heeft een meerderheidsbelang van 60% verworven in het familiebedrijf Varela SA (Varela), een Colombiaans bedrijf voor huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten. De prijs is niet bekendgemaakt. Als onderdeel van de overeenkomst wordt Unilevers Colombiaanse bedrijf voor huishoudelijke verzorgingspro-ducten in Varela opgenomen.

Varela, dat werd opgericht in 1929 en waarvan het hoofdkantoor nog altijd is gevestigd in Cali, Colombia, heeft een sterke marktpositie in textielwasmiddelen en producten voor persoonlijke hygiëne. Belangrijke merken zijn onder andere Puro textielwasmiddel en Sensus en Juno toiletzeep. Varela en Unilevers Colombiaanse bedrijf in huishoudelijke verzorgingspro-ducten zetten samen meer dan US$ 100 miljoen om.

Unilever verwacht dat de combinatie van Varela's kracht in de lokale markt met haar eigen internationale merken en kennis, haar positie in de Colombiaanse markt voor huishoudelijke verzorgingsproducten aanzienlijk zal versterken. Door de samenvoeging zal een stevige basis ontstaan voor verdere groei en voor de ontwikkeling van innovatieve producten ten behoeve van de consument.

Unilever wordt verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van het bedrijf. De directie van de onderneming zal bestaan uit medewerkers van Unilever en uit leden van de Varela-familie.

Deze investering bevestigt Unilevers streven haar aanwezigheid te versterken in Latijns-Amerika, waar de omzet in de eerste negen maanden van 1999 in deze regio goed was voor een totaalbedrag van 3,81 miljard Euro (fl. 8,4 miljard/£2,55 miljard) en een bedrijfswinst van
333 miljoen Euro (fl. 734 miljoen/£223 miljoen).

Persdienst Unilever Rotterdam

Email: press-office.rotterdam@unilever.com