UPC Nederland

Nieuw 800 Gb/s DWDM netwerk

UPC NEDERLAND VERGROOT BANDBREEDTE OM VERDER IN TE KUNNEN SPELEN OP WENSEN ZAKELIJKE KLANTEN

Amsterdam, 28 maart 2000 - UPC Nederland breidt de capaciteit en snelheid van haar breedbandige glasvezelnetwerk uit om optimaal in te spelen op de wensen van haar zakelijke klanten. Nog dit jaar wordt de backbone-capaciteit van het breedbandcommunicatiebedrijf in twee fasen vergroot tot 800 Gigabit/seconde. De eerste fase wordt reeds in april afgerond. Op dat moment zal de capaciteit zijn toegenomen van 2,5 tot 400 Gigabit/seconde. UPC creëert hiermee een van de snelste glasvezelnetten van Nederland. UPC maakt daartoe als de eerste onderneming in Nederland gebruik van de nieuwe optische netwerktechnologie van Lucent Technologies.

Met de toepassing van deze nieuwe technologie in haar netwerk wil UPC onder meer de 'carrier'-markt nog beter van dienst zijn met snelle verbindingen. Op dit moment biedt de onderneming al STM16-links (2,5Gb/s) aan haar klanten. Vanaf april kan dit worden uitgebreid tot STM64-links (10Gb/s).

Henk Koning, algemeen directeur van UPC Nederland, is verheugd over de verbetering van het glasvezelnetwerk: 'De invoering van de allernieuwste technologieën is van cruciaal belang vanwege de snelle groei van onze activiteiten op het gebied van spraak, data, internet en video. Onze zakelijke klanten vragen om uiterst snelle verbindingen en maximale flexibiliteit. De betrouwbare producten van Lucent stellen ons daartoe in staat. "

'Om voorop te kunnen lopen in de communicatierevolutie zijn een heldere visie en een hoge mate van betrokkenheid van essentieel belang. Dat zijn de voorwaarden om de best mogelijke dienstverlening te kunnen bieden,' aldus Arie van Leusden, Algemeen Directeur van Lucent Technologies in Nederland. 'UPC's implementatie van onze optische netwerktechnologie gecombineerd met onze ervaring in "turn-key" geavanceerd netwerkdesign, biedt UPC extra kansen om efficiënt en effectief tegemoet te komen aan de wensen van haar klanten.'

UPC Nederland maakt voor haar glasvezelnetwerk gebruik van de geavanceerde WaveStar(TM) 10G optische netwerkproducten van Lucent Technologies, die begin maart 2000 zijn geïntroduceerd. UPC heeft gekozen voor Lucents WaveStar(TM) 10G productlijn omdat deze UPC in staat stelt de capaciteit van haar netwerk uit te breiden op basis van de behoefte van haar klanten. Lucent is verantwoordelijk voor de gehele projectrealisatie en het onderhoud van het optische netwerk.

De centrale 'backbone' van UPC bestaat uit een SDH- en een DWDM-laag. Voor de opwaardering van de SDH-laag heeft UPC gekozen voor de WaveStar(TM) 10G, die een laser bevat die in staat is 10 miljard keer per seconde aan en uit te schakelen. Voor de DWDM-laag maakt UPC gebruik van de OLS400G, die direct aansluit op de 10G-producten. Deze 80-kanaalsproducten combineren de grootst mogelijke bandbreedte met de hoogst mogelijke snelheid, via meervoudige golflengtes of lichtkleuren tegelijkertijd, over hetzelfde glasvezelpaar.

Deel: ' UPC Nederland vergroot bandbreedte '