Telekabel

United Pan-Europe Communications (UPC) neemt MediaOne's aandeel in A2000 over

Amsterdam, 24 juni 1999 - United Pan-Europe Communications (UPC) heeft vandaag bekend gemaakt dat zij in principe overeenstemming heeft bereikt met de MediaOne Groep over de overname door UPC van het 50%-belang van MediaOne in A2000. Hierdoor zal UPC de volledige eigendom over A2000 verwerven. Met de overname is een prijs gemoeid van US$ 229 miljoen (NLG 487 miljoen). Bovendien zal UPC het pro-rata aandeel van MediaOne in de bankleningen van A2000 overnemen, hetgeen neerkomt op een bedrag van circa US$ 121 miljoen (NLG 255 miljoen). De systemen van A2000 hebben een bereik van ongeveer 575,000 huishoudens en verlenen kabeltelevisiediensten aan ongeveer 535,000 huishoudens en bedrijven in onder meer Amsterdam, Zaanstad, Purmerend en Hilversum. In de prijs is ook de waarde verdisconteerd van de Internet- en telefonieklanten van A2000.

In een gelijktijdig aangekondigde transactie is UPC met de MediaOne Groep overeengekomen het 97%-belang van MediaOne in Kabel Plus over te nemen. Kabel Plus is het grootste kabeltelevisiebedrijf in Tsjechië en heeft eveneens belangen in Slowakije. De prijs van deze transactie is US$ 150 miljoen (NLG 320 miljoen). Kabel Plus heeft een banklening van ongeveer US$ 27 miljoen (NLG 57,5 miljoen). De systemen van Kabel Plus hebben een bereik van meer dan 650.000 huishoudens en leveren kabeltelevisie diensten aan meer dan 400.000 huishoudens.

Met de overname van het belang in A2000 zal UPC haar positie in de Nederlandse markt op het gebied van breedband kabeldiensten aanzienlijk versterken. Hiermee wordt een solide basis gelegd voor een verdere groei van de onderneming en van de werkgelegenheid.

De OR en de werknemers van A2000 en Telekabel zijn vandaag geïnformeerd. Met beide ondernemingsraden zal verder worden overlegd. De arbeidsvoorwaarden zullen worden gecontinueerd en de gemaakte afspraken bieden uitstekende loopbaanperspectieven.

De voorgenomen overname van het belang in A2000 volgt op de recente aankondiging van UPC's dochteronderneming Telekabel dat zij definitief overeenstemming heeft bereikt met Gamog over de overname van de kabelnetten van GelreVision. Telekabel levert vergelijkbare diensten als A2000 in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland en Noord-Brabant. Naar verwachting zal de overeenkomst met MediaOne in de loop van het derde kwartaal worden afgerond. Na afronding van deze transactie zullen de systemen van UPC in Nederland een bereik hebben van meer dan 1,6 miljoen huishoudens en komt het aantal klanten van kabeltelevisiediensten op ruim 1,5 miljoen.

Mark Schneider, Voorzitter en CEO van UPC, meent dat "de overname van A2000 precies is wat de markt van UPC verwacht. A2000 is altijd één van de belangrijkste netwerken geweest voor UPC, maar tot nu toe konden we de activiteiten niet consolideren. Consolidatie van A2000 binnen UPC is ook een belangrijke ontwikkeling voor A2000, haar klanten, voor de Gemeente Amsterdam en voor al onze zakelijke partners in Nederland. We zullen nu met extra kracht begin volgend jaar de digitale decoders introduceren op de netwerken van A2000. Dat is de volgende fase in het voornemen van UPC om de bewoners van Amsterdam en omgeving kabeldiensten aan te bieden die voldoen aan de verwachtingen en van hoge kwaliteit zijn."

A2000 is één van de meest geavanceerde kabelnetwerken ter wereld. Het volledig gerenoveerde kabelnet biedt klanten de mogelijkheid een unieke combinatie van telefonie, Internet en videodiensten (waaronder plus kanalen, abonnee TV en interactieve pay-per-view). A2000 levert aan ongeveer 535.000 huishoudens kabeltelevisiediensten, telefoniediensten aan meer dan 28.000 lijnen en heeft meer dan 14.000 Internet-abonnees.

De Kabel Plus systemen voegen nog eens 400.000 kabeltelevisieklanten toe aan UPC's totaal. Bovendien verzorgt Kabel Plus 4000 telefoonlijnen in Tsjechië. Kabel Plus heeft relaties met een aantal van de meest populaire internationale programma-aanbieders zoals Hallmark, MCN en HBO. UPC wil van deze waardevolle relaties gebruik maken in de verdere ontwikkeling van haar programma-aanbod aan meerdere landen in de Centraal Europese regio.

Nimrod Kovacs, directeur Oost-Europa van UPC, verklaart dat "Kabel Plus een waardevolle toevoeging is aan UPC's kabelsystemen in Centraal Europa. Behalve kabeltelevisie heeft het telefonie- en datalicenties verkregen. Dit biedt UPC de mogelijkheid versneld additionele videodiensten en de chello- en Priority Telecom-diensten te introduceren aan huishoudens en bedrijven in de gebieden van Kabel Plus."

UPC heeft haar hoofdkwartier in Amsterdam en is één van de meest innovatieve breedbandcommunicatiebedrijven in Europa. UPC is eigenaar en exploitant van de grootste groep pan-Europese breedbandcommunicatienetwerken. UPC levert kabeltelevisie-, telefonie-, Internet- en programmadiensten in 10 landen in Europa en in Israël. Per 31 mei 1999 had UPC een bereik van ongeveer 6 miljoen huishoudens en bedrijven, waarvan 4,2 miljoen kabeltelevisieabonnees, 500.000 pluspakket-abonnees, 118.000 telefonielijnen, 20,500 carrier select-klanten en 42.000 breedband Internetklanten. UPC is sinds februari 1999 genoteerd aan de beurs van Amsterdam (AEX "UPC") en aan de NASDAQ ("UPCOY"). Voor meer informatie over UPC kunt u de website van UPC bezoeken: http://www.upc.nl.

UPC is een geconsolideerde dochteronderneming van UnitedGlobalCom ("United), (NASDAQ: "UCOMA"). Microsoft Corporation heeft een belang van ongeveer 7,8% in UPC.

Deel: ' UPC neemt MediaOne's aandeel in A2000 over '