Twee nieuwe televisiekanalen in Zweden

UPCtv en Telia InfoMedia bereiken overeenkomst over de distributie van Extreme Sports Channel en Avante

Amsterdam, 30 November 1999

UPCtv heeft vandaag aangekondigd dat er met Telia InfoMedia TeleVision (TIMTV), de marketingtak voor het televisie-aanbod van Telia InfoMedia, overeenkomst is bereikt voor de distributie van Extreme Sports Channel en Avante, twee themakanalen van UPCtv. Beide kanalen maken deel uit van het digitale aanbod van TIMTV en zijn vanaf december 1999 beschikbaar voor de 1,1 miljoen aansluitingen van TIMTV die geschikt zijn gemaakt voor digitale doorgifte.

De overeenkomst met TIMTV is een goed voorbeeld van het voornemen van UPCtv om de kanalen ook buiten de eigen kabelnetwerken aan te bieden.

Extreme Sports Channel is 24 uur per dag in de lucht met adrenalinesporten zoals snowboarden, mountain biking, sky-diving en nog veel meer. In mei 1999 werd het kanaal in Nederland gelanceerd, waar het aan 400.000 abonnees in de regio Amsterdam wordt aangeboden. Daarnaast wordt het kanaal later dit jaar aan de 1,6 miljoen abonnees van het Nederlandse kabelbedrijf MediaKabel aangeboden.

Avante, dat op 8 december van start gaat, is een themakanaal voor mannen dat zich richt op technologie, wetenschap en aanverwante onderwerpen. De programma's van Avante worden in documentaire vorm gebracht en bestaan uit onderwerpen zoals de geschiedenis van de lucht- en ruimtevaart, de ontwikkeling van militaire technologie, auto's, boten en nog veel meer.

Per jaar biedt Avante meer dan 100 uur aan nieuwe, originele programma's die in opdracht worden gemaakt en voor het eerst op dit kanaal te zien zullen zijn.

UPCtv verwacht dat de kanalen, die voor Telia-abonnees op een aantal verschillende manieren toegankelijk zijn, vanaf het moment dat ze de lucht ingaan beschikbaar zullen zijn voor bijna 10.000 abonnees en dat dit aantal de komende twee jaar snel zal groeien.

Stephen Cohen, Chief Operating Officer van UPCtv, zei: "We zijn enorm blij met het feit dat de eerste internationale distributieovereenkomst buiten het UPC-netwerk om is gesloten met de grootste kabelexploitant van Noord-Europa en we hopen dat we daar de komende maanden nog een aantal kanalen aan kunnen toevoegen".

Ingrid Engström, Managing Director van TIMTV, voegde daaraan toe: "We zijn ervan overtuigd dat ons digitale aanbod door de toevoeging van deze opwindende nieuwe kanalen wordt versterkt en we kijken er naar uit om beide diensten in nauwe samenwerking met UPCtv aan onze abonnees te communiceren."

Over UPCtv

UPCtv, gevestigd in Amsterdam, is de ontwikkelings-, marketing- en distributietak voor nieuwe televisiekanalen van UPC, United Pan-Europe Communications, het toonaangevende breedband communicatiebedrijven in Europa.

Het algemene concept van UPCtv bestaat uit het opzetten van hoogwaardige themakanalen die aan UPC en niet-UPC kabelmaatschappijen in heel Europa worden aangeboden. UPCtv ontwikkelt kabelvriendelijke kanalen zodat kabelbedrijven in Europa hun abonnees tegen een redelijke prijs meer keuze kunnen bieden met kwalitatief hoogwaardige televisiekanalen.

Tegen het eind van het jaar zullen er vanuit Nederland zeven nieuwe kanalen zijn gelanceerd die in een aantal Europese landen aangeboden zullen worden.

Over UPC

UPC, gevestigd in Amsterdam, is een van de meest innovatieve breedbandcommunicatie ondernemingen in Europa en is eigenaar van en exploiteert de grootste pan-Europese groep van breedband communicatienetwerken.

UPC biedt kabeltelevisie-, telefonie-, 'highspeed' Internettoegang en programmadiensten aan in 12 landen in Europa en in Israël. Op 30 september 1999 had UPC een bereik van ongeveer 9,0 miljoen huishoudens met meer dan 5,9 miljoen basiskabelabonnees. Daarnaast had UPC 147.000 particuliere en 20.000 zakelijke telefoonlijnen als ook 77.200 particuliere en 3.000 zakelijke Internet abonnees.

In februari 1999 heeft UPC een notering aan de beurs gekregen. De aandelen worden op de Amsterdamse Effectenbeurs ('UPC') en op de NASDAQ (UPCOY) verhandeld.

UPC is een geconsolideerde dochteronderneming van UnitedGlobalCom Inc. ('Nasdaq'). Microsoft heeft een belang van ongeveer 7,8% in UPC.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

Natalie Eckelkamp, press & pr manager UPCtv, telefoon: +31 20 7788831 of +31 6 20015022, e-mail: 0000,0000,ffffneckelkamp@upc.nl

Deel: ' UPC opent twee nieuwe televisiekanalen in Zweden '