persbericht UPCtv

UPCtv lanceert 7 nieuwe televisiekanalen in Europa

Amsterdam, 13 oktober 1999

UPCtv heeft vandaag tijdens een internationale presentatie in Amsterdam aangekondigd dat er voor het eind van het jaar zeven nieuwe themakanalen in Europa worden gelanceerd.

Het gaat hierbij om Avante, Club, Sport1, Reality TV en Expo: The Design Channel, alsmede Extreme Sports Channel en Film1. De laatste twee kanalen zijn in mei in Nederland zijn gelanceerd maar komen nu ook in andere landen in Europa ter beschikking. De nieuwe kanalen worden in eerste instantie aangeboden in Nederland, Oostenrijk, België en Noorwegen, zowel op UPC- als op niet-UPC-kabelnetwerken. Daarnaast is UPCtv met kabelmaatschappijen in een aantal andere landen in onderhandeling, onder andere in Duitsland, Denemarken, Finland en Zweden.

Telekabel, een UPC onderneming in Oostenrijk, biedt alle nieuwe kanalen aan, met uitzondering van Film1. UPC België biedt met uitzondering van Avante ook alle kanalen aan, in eerste instantie in het Vlaams sprekende Leuven, later gevolgd door Brussel. UPC Noorwegen zal in eerste instantie Club, Film1, Avante en Reality TV in het pakket opnemen en de andere kanalen later toevoegen. UPC Nederland, dat reeds Film1 en Extreme Sports Channel aanbiedt, zal ook de andere vijf kanalen aan abonnees aanbieden, behalve in Amsterdam en omliggende streken. Daar worden Club en Sport1 aan het pluspakket toegevoegd, later zullen meer kanalen volgen.

Verder is UPCtv met MSG MediaServices, een dochteronderneming van Deutsche Telekom, de voorwaarden overeengekomen voor verspreiding van Extreme Sports Channel via het Duitse digitale kabelnetwerk.

UPCtv , gevestigd in Amsterdam, is de ontwikkelings-, marketing- en distributietak voor nieuwe televisiekanalen van UPC, United Pan-Europe Communications, een van de toonaangevende breedbandcommunicatiebedrijven in Europa.

Tijdens de aankondiging van de lancering van deze kanalen zei Mark Schneider, chairman en CEO van UPC:  "We zijn enorm trots en verheugd over de introductie van deze kanalen. Ze vormen een belangrijk onderdeel van onze pogingen om onze kabelabonnees hoogwaardige video-, telefoon- en datadiensten te leveren."

Simon Oakes, Managing Director van UPC Programming, voegde daaraan toe: "Deze nieuwe kanalen komen tegemoet aan een groeiende behoefte aan programma's voor doelgroepen en de lancering vandaag is het begin van een verspreiding hiervan door heel Europa."

-Extreme Sports Channel is het eerste kanaal ter wereld dat zich richt op avontuurlijke sporten en lifestyle. 24 uur per dag wordt er non stop action geboden, van snowboarden tot golfsurfen, inline skaten tot mountainbiken.

-Film1 is voor iedereen die van films houdt. Het biedt kwaliteitsfilms uit de jaren 1950 tot 1990 plus klassiekers uit de jaren daarvoor. Film1 biedt een groot scala aan genres: actie en avontuur, drama en romantiek, detectives en thrillers, komedies, westerns en familiefilms. Nederlands onderzoek dat onlangs in opdracht van UPCtv is uitgevoerd wees uit dat Film1 al hoger scoorde dan TNT.

-Club is een magazine-achtig televisiekanaal dat een breed scala aan interessante programma's biedt over huis en tuin, koken, beauty en lifestyle, show business nieuws, rechtszaken, mode en erotiek. Club is een amusementszender voor vrouwen die willen genieten van een breed aanbod aan programma's  die zijn gerelateerd aan hun levensstijl.

-Sport1 is het kanaal voor de ware sportliefhebber. Het besteedt aandacht aan de sporten die niet of nauwelijks worden uitgezonden op andere zenders, maar heel populair zijn bij specifieke groepen sportfans. Daarnaast komen ook de meer gangbare sporten aan bod. Sport1 omvat golf, tennis, tafeltennis, voetbal, worstelen, triatlon, rugby, boksen, turnen, wedstrijdzeilen, paardensport en nog meer.

-Avante is het kanaal voor mannen met programma's over luchtvaart, ruimtevaart, auto's, boten, spionage, militaire strijdkrachten, onderzeeboten en technologie.

De kijker krijgt inzicht in belangrijke uitvindingen uit het heden en verleden en blikt vooruit op toekomstige ontwikkelingen. Avante gaat niet alleen in op technische feiten, maar staat ook stil bij de mensen achter het verhaal.

-Expo: The Design Channel toont series en documentaires over een breed scala aan onderwerpen, van architectuur, mode, grafische en industriële vormgeving, binnenhuisarchitectuur, beeldende en moderne kunst tot fotografie. Het kanaal is bedoeld voor iedereen die in kunst en design geïnteresseerd is en degenen die op dit terrein werken.

-Reality TV is real-life televisie voor mannelijke en vrouwelijke kijkers, van tieners tot volwassenen, met programma's over gewone en uitzonderlijke gebeurtenissen. Reality TV brengt documentaires over grote ontsnappingen en dramatische reddingen in de strijd tussen mens en natuur en neemt het alledaagse leven en werk van mensen onder de loep. Daarnaast toont Reality TV de grootste criminelen en slechtste chauffeurs.

UPC, gevestigd in Amsterdam, is een van de meest innovatieve breedbandcommunicatie ondernemingen in Europa en is eigenaar van en exploiteert de grootste pan-Europese groep van breedbandcommunicatienetwerken. UPC biedt kabeltelevisie-, telefonie-, 'highspeed' internettoegang en programmadiensten aan in 12 landen in Europa en in Israël. Op 31 augustus 1999 had UPC een bereik van ongeveer 9,11 miljoen huishoudens met 5,9 miljoen basiskabelabonnees. Daarnaast had UPC 140.200 particuliere en 15.200 zakelijke telefoonlijnen als ook 64.300 particuliere en 2.700 zakelijke Internet abonnees.

In februari 1999 heeft UPC een notering aan de beurs gekregen. De aandelen worden op de Amsterdamse Effectenbeurs ('UPC')  en op de NASDAQ (UPCOY) verhandeld.

UPC is een geconsolideerde dochteronderneming van UnitedGlobalCom Inc. ('Nasdaq'). Microsoft heeft een belang van ongeveer 7,8% in UPC.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Natalie Eckelkamp, Press & PR Manager UPCtv, tel: +31-20 7788831 / +31-6-20015022, e-mail: neckelkamp@upc.nl

Deel: ' UPCtv lanceert 7 nieuwe televisiekanalen in Europa '