Vendex KBB NV

Amsterdam, 20 maart 2003

Vijf dagen in de week amusement, informatie en sales-promotie V&D begint eigen tv-programma bij SBS 6

Het warenhuisconcern V&D begint 31 maart a.s. met een eigen tv-programma onder de naam V&D TV. Gedurende twaalf weken wordt vijf keer per week een 50 minuten durend programma uitgezonden, dat spanning, ontspanning en informatie biedt. Na de zomer volgen nog eens zeventig uitzendingen. Het programma wordt geproduceerd door Endemol Nederland. Het is van maandag tot en met vrijdag tussen 16.00 en 17.00 uur te zien bij SBS 6 en wordt gepresenteerd door Annette Barlo en Wouter Nicolaas. Het programma wordt van dinsdag tot en met zaterdag herhaald op NET 5 tussen 10.00 en 11.00 uur.

Bekende merken doen mee
Het voor Nederland unieke tv-programma wordt mede mogelijk gemaakt door de deelname van gerenommeerde founding partners, te weten: Essent (energie), Princess (huishoudelijke apparaten), Samsung (consumentenelektronica) en Sponsor Bingo Loterij (goede doelen). Daarnaast wordt samengewerkt met een aantal merkenleveranciers, die als sponsor optreden.

Kijkers moeten kopers worden
Met het eigen tv-programma wil V&D grote groepen kijkers entertainen en inspireren, waardoor meer mensen naar het warenhuis komen om te kijken en te kopen. Het programma wordt gekoppeld aan een eigen V&D TV internetsite en een speciale V&D TV shop in alle zeventig warenhuizen. Consumenten worden zo optimaal geïnformeerd over de in het programma gepresenteerde producten en diensten en gestimuleerd deze te kopen. Dit samenspel tussen televisie, internet en winkel is uniek en moet worden gezien als een belangrijk nieuw instrument in de communicatie met de klanten, naast folders, advertenties en in-store promotie.

Via deze multimediale aanpak wil V&D niet alleen de eigen formule profileren als attractief warenhuis dat een brede groep consumenten veel te bieden heeft, maar ook een platform creëren voor bekende merken en diensten die hun producten via het V&D-warenhuis aanbieden. Uiteindelijk moet dit resulteren in een structurele groei van omzet en resultaten.

Eigen tv-programma past bij V&D-nieuwe-stijl
Het initiatief past in de strategie om V&D om te bouwen tot een eigentijdse en dynamische warenhuisformule. Concepten zijn vernieuwd, de in- en verkoopmethodiek is sterk gemoderniseerd en ook is een begin gemaakt met de herinrichting en de restyling van de winkels. Deze transformatie wordt ondersteund door een nieuwe communicatiestrategie, waarin de multi-channelgedachte centraal staat.

Omdat het medium televisie en de koppeling met internet en de speciale TV-shops voor V&D nieuw is, ziet V&D dit project vooralsnog als een experiment. Afhankelijk van het commerciële succes wordt besloten of een eigen televisieprogramma een blijvend communicatie- en promotiemedium wordt en wellicht ook kan worden ingezet voor andere winkelformules van het moederconcern Vendex KBB.

Iedere week iets anders
Het programma van V&D TV ziet er elke week anders uit en wordt in hoge mate bepaald door de actie- en themakalender van het warenhuis. De hoofdrol in het programma is weggelegd voor een familie die vijf dagen lang wordt gevolgd in een zogenoemd V&D-huis. Dit is een speciaal ingerichte woonruimte op de vijfde etage van het V&D-warenhuis in Utrecht. De familie kan een traditioneel gezin zijn (vader, moeder, kinderen), maar ook elke andere samenlevingsvorm met voldoende interesses, ideeën en visies om de kijkers te kunnen boeien.

Weekopdracht wordt spannende uitdaging
In elke aflevering van V&D TV staat het leven van deze 'familie' centraal. Rode draad wordt een spraakmakende opdracht, die een van de deelnemers binnen een week tot een goed einde moet zien te brengen. Het wordt een spannende uitdaging, waarmee niet alleen eeuwige roem, maar ook prijzen te winnen zijn. Naast deze grote weekopdracht krijgen de familieleden dagelijkse opdrachten, die prikkelen, verrassen en informeren en waarmee ook prijzen in de wacht kunnen worden gesleept.

De weekuitdaging en de dagelijkse opdrachten sluiten aan bij de commerciële kalender van V&D. Dit betekent ook dat er elke uitzending aandacht is voor een bepaald deel van het V&D-assortiment dat in de actualiteit staat. Deskundigen van V&D zelf zullen de kijkers daarover informeren. Na afloop van elk item krijgt de kijker te zien hoe de getoonde producten kunnen worden gekocht. De bedoeling is dat consumenten naar het V&D-warenhuis gaan om het gewenste product op te halen en af te rekenen.

Klanten laten zich horen op de roltrap
Andere vaste items die het programma aantrekkelijk maken zijn onder meer: 'De Roltrap' en 'Tips & Tricks'. In het onderdeel 'De Roltrap' krijgen mensen de mogelijkheid om zichzelf te presenteren. Een soort 'speakers corner', waarin commentaar kan worden gegeven op het nieuws, een mening of idee kan worden gelanceerd of een lied kan worden gezongen. Alles mag, maar het moet binnen ongeveer 30 seconden, de tijd die nodig is om met de roltrap een etage lager of te belanden. In 'Tips & Tricks' geeft een panel van vaste deskundigen nuttige en inspirerende informatie over allerlei onderwerpen die de consument bezighouden.

V&D TV internetsite
V&D TV wordt nauw verweven met andere communicatiekanalen, in het bijzonder internet en een in-store TV-shop. Op de speciale V&D TV internetsite, www.vendtv.nl, kunnen kijkers vanaf 31 maart getoonde producten en gegeven adviezen opvragen. Ook geeft de site een overzicht van acties en evenementen, wordt een voorproefje gegeven van het nieuwe weekprogramma en is er interactie mogelijk met zowel V&D als de sites van de sponsoren. Extra ruimte wordt gereserveerd voor speciale Air Miles-aanbiedingen.

V&D TV shop
In alle V&D-warenhuizen worden op de parterre speciale V&D TV shops ingericht, met de producten die gedurende de week een rol spelen in V&D TV en een verwijzing naar de afdelingen waar deze artikelen kunnen worden gekocht. De TV-shop wordt ook voorzien van beeldschermen, waarop een wekelijks wisselend programma wordt getoond, inclusief beelden uit het televisieprogramma.

Deel: ' V&D begint eigen tv-programma bij SBS 6 '




Lees ook