Twee vaarexcursies in het Ilperveld
OP ZOEK NAAR EEN VERKLARING VOOR DE NAAM 'HOLLAND'

Zelfs op enkele steenworpen van Amsterdam is het mogelijk om in alle stilte door de natuur te varen. Liefhebbers van de zondagsrust kunnen zich in augustus bij Het Noordhollands Landschap aanmelden voor een vaartochtje in het Ilperveld. De stichting organiseert, in samenwerking met het IVN, op 8 en 15 augustus een vaarexcursie. Hartje zomer onthaalt het Ilperveld zijn bezoekers op de bloeiende zonnedauw, de wederik en het wilgenroosje. En wie omhoog kijkt ziet de bruine kiekendief, de buizerd en torenvalk vliegen.

Tijdens de vaartochtjes wordt ook de wal bezocht. De deelnemers gaan op de Tien Ekkers en het Braamstuk aan land om verschillende landschapstypen te bekijken. Aan de hand van een eenvoudige grondboring gaat men op zoek naar de ware oorsprong van de naam 'Holland'. Tegelijkertijd zien de bezoekers fossielen van planten die duizenden jaren oud zijn. 'Het unieke van het Ilperveld', zo vindt beheerder Jan van Steijn, ‘is toch dat je hier in het klein kunt zien hoe vroeger heel westelijk Nederland er uit gezien moet hebben.'

Zondag 8 augustus aanvang: 8 uur 's morgens, zondag 15 augustus aanvang: 13.30 uur. Start: het bezoekerscentrum Ilperveld, Kanaaldijk 32 te Landsmeer. Het centrum ligt aan het Noordhollands Kanaal, tegenover het dorp Watergang. Bij fris weer regenlaarzen mee, bij warm weer wordt aangeraden om met blote voeten of teenslippers het trillende en verende Ilperveld te betreden. Aanmelden kan bij Het Noordhollands Landschap 0251
- 659696. Kosten: voor volwassenen ƒ 12,50. Voor kinderen ƒ 5,--. Voor leden: ƒ 7,50.

//////////////////////////////

Voor inlichtingen over bovenstaand persbericht kunt u contact opnemen met Johan Stuart, 0251-659750, privé 023-5389481 of mobiel 06-53129644. Er is eventueel fotomateriaal aanwezig.

E-mail: nhl@tref.nl

Deel: ' Vaarexcursies in het Ilperveld '